
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 805 |
تعداد مقالات | 7,755 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,538,678 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,906,701 |
مفهوم اسطورهای اسپاراگموس و رابطۀ آن با اسطورۀ باروری یونانی (مطالعۀ موردی: نمایشنامۀ باکخانتها اثر اوریپیدس) | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، اردیبهشت 1404، صفحه 245-264 اصل مقاله (709.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.29896.1053 | ||
نویسنده | ||
حامد عباسی* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
اسطوره یکی از مهمترین مبانی موجود در متون ادبی ملتها است و یونان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان، ایزد دیونوسوس بهعنوان اصلیترین ایزد مرتبط با تراژدی همواره با کردارهای باروری ارتباط داشته و خویشکاریهای متعدد باروری به او منسوب شده است. مفهوم اسپاراگموس بهعنوان یکی از مضامین اسطورهای مرتبط با کشتار زایشی است که در اسطوره و بهدنبالۀ آن در تراژدی بروز یافته است. هدف اصلی این پژوهش، واکاوی مفهومی اسطورهای در ادبیات و هنر نمایش یونان باستان است تا روابط میان اسطوره و انواع هنری روشنتر شود. روش پژوهش، تحلیل گزارههای مرتبط به اسپاراگموس و باروری بهعنوان دو مؤلفۀ اسطورهای بوده است تا از طریق آن بتوان درک کاربردی بهتری از هنرهای نمایشی و مشخصاً تراژدی یونان باستان بهدست آورد. مبتنیبر آنچه در نمایشنامۀ باکخانتها سرودۀ اوریپیدس آمده، مجازات سر بریدن و مثلهشدن که دیونوسوس برای پنتئوس در نظر گرفت، چون بهدلیل کفر و ناسپاسی او بود، امری قدسی و مذهبی تلقی میشود و از این نظر آن را اسپاراگموس میتوان قلمداد کرد. از طرفی، چون دیونوسوس که دستوردهندۀ اجرای اسپاراگموس است، دارای خویشکاریهای زایشی و گیاهی است، ارتباط کشتار در اسپاراگموس و زایش در معجزات او بهخوبی بیانگر نوعی ارتباط است. بدینصورت که دیونوسوس بهعنوان ایزدی گیاهی و زایشی، کاملاً از اسپاراگموس بهعنوان تنبیهی آیینی (و نه معمولی) برای به ثمر رساندن باروری استفاده میکند. مهمترین نتایج این پژوهش بهغیر از آنچه ذکر شد این است که اولاً اسپاراگموس به آن مجازاتی گفته میشود که شخصیت محوری یک اسطوره بهدلیل کفر دینی به آن گرفتار شود و ثانیاً دیونوسوس بهعنوان ایزد باروری، در حقیقت با صدور دستور اجرای اسپاراگموس درصدد به ظهور رسانیدن زایشی دوباره است. | ||
کلیدواژهها | ||
آیین؛ اسپاراگموس؛ باروری؛ اوریپیدس؛ باکخانتها؛ هنرهای نمایشی | ||
مراجع | ||
Abaydenlu, S. (2014). Esfandiar, an herbal god? Literary Research, 11(45), 9–46. (In Persian) Buxton, R. (2013). Myths and tragedies in their ancient Greek contexts. Oxford: Oxford University Press. Euripides. (2018). Five plays (A. Kowsari, Trans.). Tehran: Ney. (In Persian) Fisher, R. (1992). The palace miracles in Euripides’ Bacchae: A reconsideration. The American Journal of Philology, 113(2), 179–188. Hamilton, E. (1998). A journey in Greece & Rome myths (A. Sharifian, Trans.). Tehran: Asatir. (In Persian) Hubback, J. (1990). Tearing to pieces: Pentheus, the Bacchae and analytical psychology. Journal of Analytical Psychology, 35, 3–18. Kalke, C. (1985). The making of a thyrsus: The transformation of Pentheus in Euripides’ Bacchae. The American Journal of Philology, 106(4), 409–426. Khojaste, F., & HosniJalilian, M. R. (2011). Analysis of the story of Siavash based on the structure of the myth of fertility goddess and herbal god. Literature History, 3, 77–96. (In Persian) Kitto, H. D. F. (2002). Greek tragedy. London: Routledge. Law, J. (2011). The Methuen drama dictionary of the theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama. Lejnieks, V. (1967). Interpolations in the Bacchae. The American Journal of Philology, 88(3), 332–339. Mazzaro, J. (1993). Mnema and forgetting in Euripides’ The Bacchae. Comparative Drama, 27(3), 286–305. McConnell, J. (2016). Postcolonial sparagmos: Toni Morrison’s Sula and Wole Soyinka’s The Bacchae of Euripides: A communion rite. Classical Receptions Journal, 8(2), 133–154. Minuei, F., & Danande, S. (2018). Visual capabilities used in the character of Siavash (the myth of the herbal god) based on Ferdowsi’s narrative in Shahname. Art Effect, 10(1), 117–136. (In Persian) Morell, J. (2018). Comedy, tragedy & religion (A. Heidarpur, Trans.). Tehran, Iran: Markaz. [In Persian] Perris, S. (2011). Perspectives on violence in Euripides’ Bacchae. Mnemosyne: The Journal of Classical Studies, 64, 37–57. Purkhaleqi Chatrudi, M. (2000). Totem worship & herbal totem. Journal of Ferdowsi University Literature Faculty, 32(34), 42–51. (In Persian) Rezaei DashtArzhane, M. (2015). Criticism of some of the mythological structures of Esfandiar. Iranian Studies of Bahoner University, 14(28), 89–111. (In Persian) Roth, P. (1984). Teiresias as mantis and intellectual in Euripides’ Bacchae. Transactions of the American Philological Association, 114, 59–69. Ruck, C. A. P. (1982). The wild and the cultivated: Wine in Euripides’ Bacchae. Journal of Ethnopharmacology, 5, 231–270. Samaravi, R. (1999). Euripides: The conflict of mind & illusions. Kian, 41, 68–75. (In Persian) Sarkarati, B. (2006). Hunted shadows. Tehran: Tahuri. (In Persian) Seddiqi, K., & Zarei, F. (2016). A comparative analysis of the phenomenal origin of the myth of copulation in Persian and Arab civilizations: The myth of Siavash, Sudabe, Tammuz, and Ishtar. Research Paper of Comparative Literature of Razi University of Kermanshah, 6(22), 115–138. (In Persian) Seidensticker, B. (1978). Comic elements in Euripides’ Bacchae. The American Journal of Philology, 99(3), 303–320. Seidensticker, B. (2011). Sacrificial ritual in the Bacchae. In G. W. Bowersock, W. Burkert, & M. C. Putnam (Eds.), Arktouros: Hellenic studies presented to Bernard M. W. Knox on the occasion of his 65th birthday, 190–191. Berlin-Boston: De Gruyter. Seneca. (2018). Trojan women & Thyestes (A. Kowsari, Trans.). Tehran: Ney. (In Persian) Taxidou, O. (2012). Dionysus and divine violence: A reading of the Bacchae. Journal of Literature and Trauma Studies, 1(1), 1–13. Weaver, B. (2009). Euripides’ Bacchae and classical typologies of Pentheus’ sparagmos. Bulletin of the Institute of Classical Studies, 52(1), 15–43. Weber, S. (2014). Sitting in silence under the firs: Remarks on The Bacchae. Maske und Kothurn, 60(2), 31–42. Williams, R. (2016). The tragic imagination. Oxford: Oxford University Press. Wilson, P. (2007). The Greek theatre and festivals. New York: Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |