
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 792 |
تعداد مقالات | 7,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,670,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,582,978 |
کارکرد پسامرگ مؤلف در گفتمان پسامدرنیسم در آثار احمد بیگدلی | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.29283.2644 | ||
نویسندگان | ||
نگین علی نقیان جوزدانی* 1؛ قدرت الله طاهری2؛ شهریار منصوری3 | ||
1دانشجوی زبان و ادبیات فارسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران | ||
3دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
پسامدرنیسم با تقویت خردهروایتها در برابر کلانروایتهای مدرنیته میکوشد، این اعتبار یگانه را به نفع شبکۀ متوازن اقتدار در هم بشکند. همین تقابل، هستۀ مرکزی گفتمان پسامدرن را شکل میدهد که در کارکرد روایی مشخصههای آثار پسامدرن نیز قابل رهگیری است. یکی از ویژگیهای داستانهای این جریان موقعیت مؤلف در آنهاست که به دلیل نامعین بودن مرزهای مدرنیسم متأخر و پسامدرنیسم، با مفهوم «مرگ مؤلف» گره خوردهاست، اما شواهد نشان میدهد که بازگشت مؤلف به متن، نگاه نزدیکتری به اندیشۀ پسامدرن است. بنابراین در این پژوهش کوشیده شدهاست تا بر اساس مفهوم پسامرگ مؤلف و کارکرد آن در تقابل با کلانروایت متن، آثار احمد بیگدلی که به ساختار پسامدرنیسم نزدیک است، مطالعه شود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که او اگرچه اغلب از روشهای غیرمستقیم برای علنی کردن حضور خود استفاده کردهاست، اما توانسته با اتصالهای کوتاه جهان داستان به واقعیت و ایجاد سطوح هستیشناسانۀ گوناگون، متن را از محور مرکزی خوانش و معنا خارج و عوامل دیگری چون مؤلف، خواننده و فرامتن را نیز دخیل کند. با این حال محافظهکاری او در استفاده از این شیوه منجر به آن شدهاست که از شدت احساس پارانویا میان مؤلف و متن کاسته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پسامدرنیسم؛ کلانروایت؛ مرکزیتزدایی؛ پسامرگ مؤلف؛ احمد بیگدلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |