
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 804 |
تعداد مقالات | 7,707 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,372,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,818,956 |
بررسی رمان پادآرمانشهری هومان نوشتۀ محمد نصراوی بر مبنای نظریۀ بومفلسفۀ پیر فلیکس گاتاری | ||
نقد و نظریه ادبی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 20، خرداد 1404، صفحه 27-44 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/naqd.2025.29256.2641 | ||
نویسنده | ||
فائزه عرب یوسف آبادی* | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل، زابل، ایران | ||
چکیده | ||
نظریۀ بومفلسفۀ پیر فلیکس گاتاری، بهعنوان یک رویکرد تحلیلی نوین در عرصۀ فلسفه و علوم اجتماعی شناخته میشود که تأکید ویژهای بر روابط متقابل میان انسان، طبیعت و ساختارهای اجتماعی دارد. گاتاری، بهعنوان یکی از بنیانگذاران نظریۀ بومفلسفه، به بررسی چگونگی تعامل این عناصر در چارچوب یک نظام فلسفی جامع پرداخته است. این نظریه در تحلیل داستانهای پادآرمانشهری، به ارایۀ ابعادی عمیق از چالشهای موجود در تعامل انسان و محیط زیست میپردازد و میتواند بهعنوان چارچوب نظری کارآمد در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. هدف این تحقیق، بررسی و تحلیل اکولوژیهای جامعه، محیط زیست و ذهن، در رمان هومان با استفاده از نظریۀ بومفلسفۀ فلیکس گاتاری است. این تحقیق بهصورت تحلیلی و توصیفی انجام میشود. نتایج اولیه حاکی از آن است که رمان هومان از منظر بومفلسفۀ گاتاری، نقدی عمیق بر ساختارهای اجتماعی استبدادی ارائه میدهد. «نیهیپ»، نمادی از جامعهای است که در آن قدرت ازطریق کنترل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اعمال میشود و افراد به ابزارهای منفعل نظام سلطه تبدیل میشوند. سفر هومان در رمان، بهعنوان مسیری برای بازتعریف هویت، با مفاهیم کلیدی نظریۀ گاتاری همخوانی دارد. این سفر، با عبور از سرزمینهای جدید، روابط متغیر و تجربههای متفاوت، به او امکان میدهد تا در فضایی از سوژهزدایی و شدن، هویتی جدید خلق کند. بهاینترتیب، میتوان گفت که رمان هومان، با بهرهگیری از ساختاری فلسفی و چندلایه، روایتی از امکانهای بیپایان هویت انسانی را ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
پادآرمانشهر؛ بومفلسفه؛ هومان؛ محمد نصراوی؛ پیر فلیکس گاتاری | ||
مراجع | ||
اسدی، شهام. (1396). «از اتوپیا تا دیساتوپیا: نقدی بر درام سیاسی-اجتماعی نظامات توتالیتری (نمونه موردی قلعه حیوانات)». پژوهش در هنر و علوم انسانی، سال دوم (5)، 135-160.
پارساپور، زهرا. (1395). ادبیات سبز (مجموعه مقالات در نقد بومگرایانه ادبیات فارسی) ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
راغب، محمد. (1401). «زایش روایت؛ زدایش پادآرمانشهر/ زیستن با (پاد)آرمانشهر آخرین انار دنیا (2002) و وقت تقصیر (1383)». جامعه شناسی هنر و ادبیات، دوره چهاردهم (1)، 171-199.
صانعی، دیانوش و سخنور، جلال. (1396). «تحلیل گفتمان زیستمحیطی- فرهنگی رمان روایت ندیمه اثر مارگارت اتوود». نقد زبان و ادبیات خارجی، (19)، 209 -231.
نصراوی، محمد. (1402). هومان. تهران: سورة مهر.
Deleuze, G. and Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, Trans. Massumi, B. Minneapolis: University of Minnesota Press. Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: The Birth of the Prison, New York: Vintage Books. Gottlieb, E. (2001). Dystopian fiction east and west: universe of terror and trial, Montreal: McGill-Queen's Press. Guattari, F. (1989). Chaosmosis: An Ethico-Aesthetic Paradigm, Trans. Bains, P and Pefanis, J. Bloomington: Indiana University Press. Guattari, F. (2000). The Three Ecologies. Translated by Ian Pindar and Paul Sutton, London: Continuum. Stock, A. (2018). Modern Dystopian Fiction and Political Thought: Narratives of World Politics (Popular Culture and World Politics), 1st Edit. London: Routledge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 |