| تعداد نشریات | 32 | 
| تعداد شمارهها | 814 | 
| تعداد مقالات | 7,880 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 36,728,877 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,308,058 | 
تأثیر برنامه والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران با کودک اختلال یادگیری خاص | ||
| فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
| دوره 1، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 53-64 اصل مقاله (429.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مائده منصورپور دهکا* 1؛ مهناز خسروجاوید2 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
| 2دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مادران کودک با اختلال یادگیری خاص، به دلیل درگیری بیشتر با کودک، متحمل فشارهای روانی بیشتری نسبت به پدران هستند و با مشکلات عاطفی متعددی مواجه میشوند که شیوه والدگری آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و به همین دلیل نیاز به مداخلههای روانشناختی مناسب دارند. پژوهش حاضر با هدف تأثیر برنامه والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان پایههای سوم تا ششم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توان بخشی اختلالات یادگیری ویژه شهرستان رشت بود که در مجموع 30 نفر با توجه به ملاکهای ورود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15=n) و آزمایش (15=n) قرار گرفتند. مداخله در 10 جلسه نود دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از مقیاس رابطه کودک-والد پیانتا (CPRS، 2011) جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (آنکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که برنامه والدگری مثبت منطقی بر رابطه والد-کودک مادران تحت مداخله تأثیر معنیداری داشت (P<0/05). بنابراین برنامه والدگری مثبت منطقی میتواند از طریق کاهش تعارض ها و افزایش صمیمیت، ارتباط مؤثر میان والدین و کودکان را بهبود ببخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال یادگیری خاص؛ برنامه والدگری مثبت منطقی؛ رابطه والد-کودک | ||
| 
			 سایر فایل های مرتبط با مقاله 
							 | 
		||
| مراجع | ||
| 
			 | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 			 | 
		||