مدل ساختاری-تفسیری انگیزههای مشارکت هواداران در صفحات مجازی باشگاههای فوتبال
مدیریت و توسعه ورزش
مقاله 1 ، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 40 ، اسفند 1403، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.37 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2021.16373.2309
نویسندگان
سمیرا زمانیان یزدی 1 ؛ هادی باقری* 2 ؛ رضا اندام 3
1 کارشناس ارشد مدیریت ورزش، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
2 استادیار مدیریت ورزش، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
3 دانشیار مدیریت ورزش، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده
هدف : پژوهش حاضر به مطالعه عوامل انگیزاننده هواداران ورزشی برای مشارکت در صفحات مجازی باشگاههای فوتبال پرداخته است.روششناسی: این پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 20 نفر از هواداران ورزشی فعال در صفحات اینستاگرام، کانال تلگرام و وبسایت باشگاهها، خبرگان رسانههای اجتماعی و بازاریابی ورزشی و تحلیل ادبیات موجود، نُه عامل انگیزاننده شناسایی شد. در بخش کمّی، با استفاده از روش تحلیلی مدلسازی ساختاری تفسیری، سطوح و روابط بین این عوامل تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد. در این بخش، از پرسشنامه زوجی برای گردآوری دادهها استفاده شد. بدین منظور، 14 نفر از فعالان صفحات مذکور، به صورت هدفمند انتخاب و نظرات آنها گردآوری شد.یافتهها : با تحلیل پرسشنامهها، انگیزههای مشارکت هواداران در صفحات مجازی باشگاهها در شش سطح دستهبندی شد که عبارت از: 1) سرگرمی؛ 2) درآمد و پاداش؛ 3) توانمندسازی؛ 4) همهویتی، همبستگی و تعامل اجتماعی و حمایت از باشگاه؛ 5) علاقه به برند و مطالبهگری؛ و 6) کسب اطلاعات بودند.نتیجهگیری : مطالعه حاضر با تمرکز بر رفتار هواداران در فضای مجازی، مسیر دیگری را برای توسعه ارتباط باشگاهها با هوادارانشان و گسترش پایگاه هواداری آنها نشان میدهد که مبتنی بر اهمیت و جایگاه انگیزههای مشارکت در صفحات مجازی است.
کلیدواژهها
انگیزش ؛ شبکه اجتماعی ؛ دنبال کنندگان ؛ هواداران ورزشی
مراجع
Achen, R. M., Kaczorowski, J., Horsmann, T., & Ketzler, A. (2020). Comparing organizational content and fan interaction on Twitter and Facebook in United States professional sport. Managing Sport and Leisure , 1-18. DOI: 10.1080/23750472.2020.172343
Aghaei, R., Sadeghi Boroujerdi, S., and Malek Mohammadi, A. (2025). Identification of the opportunities and challenges of social media marketing of Premier League Football Clubs. Journal of Sport Management and Development , In Press doi: 10.22124/jsmd.2023.22869.2720 [In Persian]
Ahn, T. (2010). Effect of User Motives and Interactivity on Attitude Toward a Sport Website. Doctorial Dissertation, Department of Sport and Recreation Management, Florida state university.
Argan, M., Argan, M. T., Köse, H., & Gökalp, B. (2013). Using Facebook as a sport marketing tool: A content analysis on Turkish soccer clubs. Internet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi , 4 (1), 25-35.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication , 13(1), 210-230.
Baroncelli, A., & Lago, U. (2006). Italian football. Journal of Sports Economics , 7(1), 13-28.
Boyle, K., Mower, G,. Robinson, T,. & Callahan, C,. (2019). Virtual Tailgating: A Q-Methodology Analysis of Why Sports Fans Visit Online Sports Forums. Journal of Sports Media , 14 (2), 137-154.
Budac, & Baltador, L. (2014). Brand Communication Challenges in Getting Young Customer Engagement. Procedia Economics and Finance , 16, 521 – 525 .
Chadwick, S., & Hamil, S. (Eds.). (2009). Managing football: An international perspective . Routledge.
Desbordes, M., & Richelieu, A. (Eds.). (2019). International Sport Marketing: Issues and Practice . Routledge .
Filo, K., Lock, D., & Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport Management Review ,18, 166–181 .
Gamboa, A. M., & Gonçalves, H. M. (2014). Customer loyalty through social networks: Lessons from Zara on Facebook. Business Horizons , 57 (6), 709-717 .
Heidari, L., & Sharifan, E. (2015). prioriziting interactive components influencing fans' revisiting websites of iran selected football premier league clubs. Sport managment (harakat) , 7(3), 71-88 . [In Persian]
https://fararu.com/fa/news/433010. [In Persian]
https://www.forbes.com/sites/kurtbadenhausen/2016/07/26/fc-barcelona-posts-record-revenue-of-750-million/ .
https://www.khabaronline.ir/news/1393431. [In Persian]
https://www.mashreghnews.ir/news/1054 068. [In Persian]
Ioakimidis, M. (2010). Online marketing of professional sport clubs: Engaging fans on a new playing field. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship , 12, 271–282.
Izadi, B., and Badzohre, H. (2018). Design a model for determining Relationship between Football fan identification and collective self-esteem based on social media. Journal of Sport Management and Development , 6 (3), 180-199. doi: 10.22124/jsmd.2018.2850 . [In Persian]
Kotsovos, A., Kriemadis, T., & Kartakoullis, N. (2009). A strategy for managing customer relations on the internet: evidence from the football sector. Direct Marketing , 3(4): 229 -243 .
Kriemadis, T., Terzoudis, C., & Kartakoullis, N. (2010). Internet marketing in football clubs: a comparison between English and Greek websites. Soccer & Society , 11(3): 291-307 .
Mazyari, M., Hamidi, M., Khabiri, M., & Alidoust Ghahfarokhi, E. (2020). The Effect of Sense of Brand Community on Attendance in Stadium and Media Consumption in IRAN Football Pro-League Spectators: The Mediating Role of Perceived Risk. Journal of Sport Management and Development , 9 (2), 2-15. doi: 10.22124/jsmd.2020.4368. [In Persian]
McCarthy, J., Rowley, J., Ashworth, C., & Pioch, E. (2014). Managing brand presence through social media: The case of UK football clubs. Internet Research , 24, 181–204 .
Moreno, B. J. (2006). Effects of Warning and Information Labels on Attraction to Television Violence in Viewers of Different Ages. Journal of Applied Social Psychology , 36(9) 2073–2078.
Oliveira, M. J., Huertas, M. K. Z., & Lin, Z. (2016). Factors driving young users' engagement with Facebook: Evidence from Brazil. Computers in Human Behavior , 54 , 54-61 .
Osokin, N,. (2018). User engagement and gratifications of NSO supporters on Facebook: Evidence from European football. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship , 20 (1), 61-80 .
Razavi, S. , Majedi, N. and Mohamadian, F. (2024). The effect of the roles of social media on sport participation by mediating of participatory capabilities. Journal of Sport Management and Development , 13 (2), 27-43. doi: 10.22124/jsmd.2020.14329.2135 [In Persian]
Richelieu, A., & Boulaire, C. (2005). A postmodern conception of the product and its applications to professional sports. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship , 7 (1)., 23-34 .
Rodriguez-Pomeda, J., Casani, F., & Alonso-Almeida, M. D. M. (2017). Emotions’ management within the Real Madrid football club business model. Soccer & Society , 18 (4), 431-444 .
Stavros, C., Meng, M., Westberg, K., & Farrelly, F. (2014). Understanding fan motivation for interacting on social media. Sport Management Review , 17, 455–469 .
Tassawa, C. (2019). Factors Influencing Facebook Page Posts’ Liks, Shares, And Comments In Sport Marketing. ABAC Journal , 39 (3), 56-69 .
Uzma, A. (2019). Developing Effective Social Media Strategies for Fan & Sponsor Engagement in the Sports Organization of Pakistan. Doctorial Dissertation, Department of Physical Education, Seoul National University .
Vale, & Fernandes, T. (2018). Social media and sports: driving fan engagement with football clubs on Facebook. Journal of Strategic Marketing , 26 (1), 37-55.
Wagner, U., Storm, R. K., & Nielsen, K. (Eds.). (2016). When sport meets business: Capabilities, challenges, critiques . Sage.
Wallace, L., Wilson, J., & Miloch, K. (2011). Sporting Facebook: A content analysis of NCAA organizational sport pages and Big 12 conference athletic department pages. International Journal of Sport Communication , 4, 422-444.
Won, J. U., & Kitamura, K. (2006). Motivational factors affecting sports consumption behavior of K-league and J-league spectators. International Journal of sport and health Science , 4, 233-251.
Woo, C. W., An, S. K., & Cho, S. H. (2008). Sports PR in message boards on Major League Baseball websites. Public relations review , 34 (2), 169-175.
Yu, K., Galen, T. (2010). Constraints and Motivators: A New Model to Explain Sport Consumer Behavior. Sport Management , 24 (2), 190-210.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 241
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337