
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 805 |
تعداد مقالات | 7,742 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,518,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,899,318 |
بررسی امضاء بهعنوان یک اثر هنری ـ تودهای | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، اردیبهشت 1404، صفحه 63-86 اصل مقاله (951.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.29858.1050 | ||
نویسنده | ||
حسن رجبی نژاد مقدم پاپکیاده* | ||
استادیار گروه عکاسی دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
بشر در زمانهای گذشته، شیوههای مختلفی را برای دادن تعهد به طرف معامله در مراودات اجتماعی بهکار گرفت تا اینکه با گسترش سرمایهداری و صنعتیشدن جوامع و بنابر قراردادی اجتماعی به استفاده از امضاء بهصورت فرمی بصری و بهعنوان نشانهای نمادین از هویت خود روی آورد. این مقاله با هدف مطالعۀ امضاء بهعنوان یک اثر هنری ـ تودهای که قابلیت تکثیرپذیری نیز دارد، چگونگی معرفی و تبیین امضاء را بهعنوان یک اثر هنری ـ تودهای با استفاده از آرایِ بنیامین در مقالۀ «اثر هنری در دوران تکثیر مکانیکی» و نقدهای آدورنو بر آن بررسی مینماید. روش تحقیقِ این مطالعۀ کیفی، توصیفی ـ تحلیلی و جمعآوری اطلاعات با مرورِ ادبیات مکتوب چاپی و الکترونیکی است. بررسیها نشان میدهد که خلق امضاء توسط هر فردی همراه است با خلاقیت هنری و استفاده از عناصر بصری ـ تجسمی و با معیارهایی همچون ساخت مایه، رسانه و فرم، متن یا بافتار میتوان آن را بهعنوان اثر هنری قلمداد کرد و خالق آن را نیز که با توجه به ساختارهای مختلف زندگی روزمرة اجتماعی آن را خلق میکند، بهعنوان هنرمند محسوب کرد. تکثیرپذیری امضاء بدون استفاده از ابزار مکانیکی و بهصورت دستی توسط هر فردی و در هر زمان و مکان که اراده کند، آن را بهعنوان اثری استثنایی تبدیل کرده و چون ماهیت خلق آن در نهاد هر انسانی نهفته و بهصورت انحصاری است بنابراین برخلاف آرای بنیامین همیشه یکه و اصل است، اصالت دارد و منش اصلی آن حفظ میشود. برخلاف نظر آدورنو امضاء بهعنوان یک هنر دوران مدرن در میان تودهها قرار دارد و موجب پیشرفت تودهها در بازار و زندگی روزمره شده است؛ بنابراین در قالب تعریف آدورنو از هنر تودهای که درگیر صنعت فرهنگ است، قرار نمیگیرد. میتوان گفت امضاء بهعنوان اثر هنری تکثیرپذیر و تودهای در دایرۀ اندیشههای بنیامین و آدورنو قرار نمیگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
امضاء؛ تعهد؛ اثر هنری ـ تودهای؛ اصالت؛ صنعت فرهنگ | ||
مراجع | ||
Adams, L. S. (2009). The methodologies of art (A. Masoumi, Trans.). Tehran, Iran: Nazar Publication. (In Persian) Ahmadi, B. (1996). From visual signs to text: Towards a semiotics of visual communication. Tehran, Iran: Markaz Publication. (In Persian) Ahmadi, B. (2012). Truth and beauty: Lectures on the philosophy of art. Tehran, Iran: Markaz Publication. (In Persian) Barret, T. (2013). Criticizing art (K. Ghobrai, Trans.). Tehran, Iran: Nika. [In Persian] Benjamin, W. (1987). A sign of liberation: Collections of articles (B. Ahmadi, Trans.). Tehran, Iran: Tondar. (In Persian) Farhadi, M. (2019). Personality recognition through signatures using image processing (Unpublished master’s thesis). Valiasr University of Rafsanjan, Faculty of Mathematics, Department of Computer Science. (In Persian) Farrokhvandi, A., & Parsi, F. (2016). Analysis and criticism of the culture industry in the Frankfurt School: With emphasis on Horkheimer and Adorno’s discussions. Science Promotion Quarterly, 7(11), 85–103. (In Persian) Fazeli, N. (2012). Ethnography of art. Tehran, Iran: Fakhrakia. (In Persian) Ghasemi, H., Karimian, A., & Rahmani, S. (2019). Research reference. Tehran, Iran: Andishe Ara. (In Persian) Jafari, M. R. (1999). A concise dictionary of English–English, Persian–Persian. Tehran, Iran: Tanvir. (In Persian) Jamadi, S. (2011). The nature of the culture industry and technical media from the perspective of critical thought and theory. Journal of Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 1(1), 99–121. (In Persian) Khalil Misaghi Mamghani, E. (1975a). The role of signatures and fingerprints in legal terms. Journal of the Bar Association, 130, 214–218. (In Persian) Khalil Misaghi Mamghani, E. (1975b). The role of signatures and fingerprints in legal terms (2). Journal of the Bar Association, 133, 193–197. (In Persian) Moein, M. (1988). Persian dictionary. Tehran, Iran: Amir Kabir. (In Persian) Musavat, M. (2009). Semiotic study of signatures in paintings from the Ilkhanid to Qajar periods (Unpublished master’s thesis). Alzahra University, Faculty of Art. (In Persian) Olumi, M. (2007). History of the emergence of signatures and seals and their effects. Journal of Canon-e Law, 77, 130–133. (In Persian) Pohala, D. M. (2014). The alphabet of image language: Form and space (R. Mahdieh, Trans.). Tehran, Iran: Mir Dashti Cultural Center. (In Persian) Saeedi, R. A. (2008). The industry of culture (Excavation into the thought of the Frankfurt School). Political Path Quarterly, 21, 79–98. (In Persian) Sami Azar, A. (2013). Conceptual revolution: Movements in contemporary art. Tehran, Iran: Markaz Publication. (In Persian) URL 1:https://www.etymonline.com/word/sign(Acceced 1 April 2023) URL2:http://www.icons.com/lionel-messi-official-signed-2015-16-uefa-champions-league-football-2698.html(Acceced 1 April 2023) URL3:https://www.google.com/search?q=autograph (Acceced 1 Sep 2023) URL4:Doltashah, F. History of origin and its impact on documents. http://www.iranpardis.com /thread104242.html#ixzz222BwHHXc (Acceced 23 Sep 2023) (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |