پیش بینی موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا
مدیریت و توسعه ورزش
مقاله 10 ، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 37 ، اردیبهشت 1403، صفحه 213-233 اصل مقاله (1017.97 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2021.18265.2456
نویسندگان
بهزاد سهیلی 1 ؛ حسین عبدالملکی* 2 ؛ مهدی بابایی 3
1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، تهران، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران
چکیده
هدف : در ورزش حرفهای پیشبینی عوامل موفقیت بسیار حیاتی و مهم است و همیشه مورد سوال است. عدم موفقیت تیمها در لیگها به عنوان یک مسئله همیشگی و پیشرفت و کسب مقام به عنوان یک چالش برای همه باشگاهها مطرح بوده است؛ بنابراین، هدف این پژوهش پیشبینی موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا است.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع توصیفی- همبستگی است. هفت کشور آسیایی که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را داشته اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا بین سالهای 2014 تا 2019 بررسی شد. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی، به دلیل اینکه متغیر پاسخ (موفقیت) یک متغیر کیفی بود، از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها : یافتهها نشان داد 80 درصد از موفقیت باشگاهها در لیگ قهرمانان آسیا با استفاده از مدل پژوهش درست پیشبینی شده است و بازیکنان خارجی، میانگین ارزش هر بازیکن، مجموع ارزش باشگاه و تعداد بازیکنان یک تیم تاثیر مثبتی بر موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا دارند و سن بازیکنان تاثیر منفی دارد، به عبارت بهتر میانگین سنی پایینتر میتواند به موفقیت باشگاههای فوتبال در لیگ قهرمانان آسیا کمک نماید.
نتیجهگیری : بنابراین این عوامل به عنوان مزیت نسبی برای موفقیت باشگاهها محسوب میگردند و به مدیران و دستاندرکاران پیشنهاد میشود برنامهریزی و سرمایهگذاری لازم را برای تحقق این موارد در دستور کار خود قرار دهند.
کلیدواژهها
ارزش باشگاهها ؛ بازیکنان ؛ فوتبال ؛ لیگ قهرمانان آسیا ؛ موفقیت
مراجع
Abdi, S., Zangiabadi, M., & Talebpour, M. (2016). Determination of Role of Effective Factors in Valuation of Players in Iranian Premier Football League. Human Resource Management in Sport Journal, 3(2), 121-136. (Persian)
Abdolmaleki, H., & Babaei, M. (2021). Identifying and Ranking Factors Affecting Co- Branding between Manufacturers of Sports Equipment and Football Clubs of Iran Premier League. Sport Management Studies, 12(64), 233-254. doi: 10.22089/smrj.2020.8489.2900 (Persian)
Abdolmaleki, H., Kashi, S. K., Soleimani, M., Varmus, M., & Mahmoudi, A. (2022). To Win or Not to Win: How to Success in the Asian Champions League. Cultura, ciencia y deporte, 17(53), 77-87.
Abdolmaleki, H., Mohammadi, S., Babaei, M., Soheili, B., Dickson, G., & Funk, D. (2023). Co-branding drivers between professional sport organizations and on-field sports apparel sponsors. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 24(5), 985-1001.
Abdolmaleki, H. (2020). Modelling the role of Ergonomy and Sportscape on Service Experience of Clients of E-Sport Business with mediating of E-Word of mouth. Communication Management in Sport Media, 8(1), 71-82. (Persian)
Abdolmaleki, H., Heidari, F., Allahyari, M., & Zakizadeh, S. B. (2019). Future of sport management researches in Iran’s Universities. Sport Management and Development, 7(4), 56-68. doi:10.22124/jsmd.2019.3252 (Persian)
Abdolmaleki, H., & Khodayari, A. (2021). Modelling the role of Physical and Subjective Factors on Re-Presence of Clients of E-Sport Business with mediating of E-Word of mouth. Communication Management in Sport Media, 8(3), 51-60. (Persian)
Albert, J., & Koning, R. H. (2007). Statistical thinking in sports: CRC Press.
Balsmeier, B., Frick, B., & Hickfang, M. (2019). The impact of skilled immigrants on their local teammates’ performance. Applied Economics Letters, 26(2), 97-103.
Buraimo, B., Paramio, J. L., & Campos, C. (2010). The impact of televised football on stadium attendances in English and Spanish league football. Soccer & Society, 11(4), 461-474.
De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., & Shibli, S. (2006). A conceptual framework for analysing sports policy factors leading to international sporting success. European Sport Management Quarterly, 6(2), 185-215.
De Bosscher, V., Shilbury, D., Theeboom, M., Van Hoecke, J., & De Knop, P. (2011). Effectiveness of national elite sport policies: A multidimensional approach applied to the case of Flanders. European Sport Management Quarterly, 11(2), 115-141.
Emamifar, A., Abdolmaleki, H., Khodayari, A., & Noorbakhsh, M. (2023a). Presenting a Financial Fair Play Model for Iranian Football Clubs. Strategic Studies on Youth and Sports. (Persian)
Emamifar, A., Abdolmaleki, H., Noorbakhsh, M., & Khodayari, A. (2023b). Financial fair play: An effective tool to get out of the financial problems of Iranian football clubs. Sport Management Journal, 15(4), -. doi: 10.22059/jsm.2022.335484.2864 (Persian)
Felipe, J. L., Fernandez-Luna, A., Burillo, P., de la Riva, L. E., Sanchez-Sanchez, J., & Garcia-Unanue, J. (2020). Money Talks: Team Variables and Player Positions that Most Influence the Market Value of Professional Male Footballers in Europe. Sustainability, 12(9), 3709.
Frick, B., & Prinz, J. (2006). Crisis? What crisis? football in Germany. Journal of Sports Economics, 7(1), 60-75.
Gásquez, R., & Royuela, V. (2016). The determinants of international football success: A panel data analysis of the elo rating. Social Science Quarterly, 97(2), 125-141.
Georgievski, B., Labadze, L., & Aboelsoud, M. E. (2019). Comparative advantage as a success factor in football clubs: Evidence from the English Premier League (EPL). Journal of Human Sport and Exercise, 14(2), 292-314.
Gerhards, J., & Mutz, M. (2017). Who wins the championship? Market value and team composition as predictors of success in the top European football leagues. European Societies, 19(3), 223-242.
Giulianotti, R., & Robertson, R. (2012). Mapping the global football field: a sociological model of transnational forces within the world game. The British journal of sociology, 63(2), 216-240.
Govaerts, N., Kyndt, E., Dochy, F., & Baert, H. (2011). Influence of learning and working climate on the retention of talented employees. Journal of workplace learning, 23(1), 35-55..
Khodadad Kashi, F. (2016). The effect of economic and social factors on the success of sport in the Olympic games (2012-1996). Journal of Economic Modeling Research, 7(25), 43-67. (Persian)
Lago, U., Simmons, R., & Szymanski, S. (2006). The financial crisis in European football: An introduction. In: Sage Publications Sage CA: Thousand Oaks, CA.
Lepschy, H., Wäsche, H., & Woll, A. (2020). Success factors in football: an analysis of the German Bundesliga. International Journal of Performance Analysis in Sport, 20(2), 150-164.
Lepschy, H., Wäsche, H., Wool, A. (2018). How to be Successful in Football: A Systematic Review. The Open Sports Sciences Journal, 11, 3-23.
Liu, H., Yi., Q., Gimenez, J., Gimenez, J., Gomez, M., Carlos, L. (2015). Performance profiles of football teams in the UWFA Champions League considering situational efficiency. International Journal of Performance Analysis in Sport, 15, 371-390.
Mansori K, Mansori Hanis S, Soori H, Khosravi Shadmani F, Moradpure F, Rajabi A (2016). Compare the estimated odds ratios from logistic regression and conditional logistic regression in the case - control study determination risk factors for unintentional childhood poisoning of children in Tehran. Zanko J Med Sci. 16 (51) :10-21
Mirzaei, F., Jalali, M., Bagheri, G., & Shahbazi, M. (2018). Identifying Predictive Factors of Success of the Countries in Football World Cup. Sport Management Journal, 10(3), 533-513. doi: 10.22059/jsm.2019.222975.1749 (Persian)
Mohammadi, S., Abdolmaleki, H., Khodadad Kashi, S., Bernal-García, A., & Gálvez-Ruiz, P. (2021). To Buy or Not to Buy: How Behavioral Habits Affect the Repurchase Intention of Cobranded Wearable Fitness Technology. Sustainability, 13(11), 6499.
Morrow, S. (1999). The new business of football: Accountability and finance in football: Springer.
Naderian, m., Rahbari, s., & Ghorbani, M. (2015). A comparative study of how to finance the professional football clubs in Iran's and England premier league. Applied Research in Sport Management, 3(3), 31-42. (Persian)
Nauright, J., & Ramfjord, J. (2010). Who owns England's game? American professional sporting influences and foreign ownership in the Premier League. Soccer & Society, 11(4), 428-441 .
Rohde, M., & Breuer, C. (2016). Europe’s elite football: Financial growth, sporting success, transfer investment, and private majority investors. International Journal of Financial Studies, 4(2), 12.
Sakınc, I., Acıkalın, S., & Soyguden, A. (2017). Evaluation of the relationship between financial performance and sport success in European football. Journal of Physical Education and Sport, 17(Suppl. 1), 16-22.
Shabani, a. (2016). The relationship between the cost and rank in the Premier League football clubs (Case Study Printed media in League XIV). Communication Management in Sport Media, 4(1), 21-27. (Persian)
Smith, G. (2019). The influence of overseas coaching and management on the occupational subculture of English professional soccer: Views from the dugout. Soccer & Society, 20(1), 61-85.
Sotiriadou, P., & De Bosscher, V. (2018). Managing high-performance sport: introduction to past, present and future considerations. European Sport Management Quarterly, 18(1), 1-7. Szymanski, S., & Kuypers, T. (1999). Winners and Losers: the Business Strategy of Football Hardcover.
Tiscini, R., & Strologo, A. D. (2016). What drives the value of football clubs: an approach based on private and socio-emotional benefits. Corporate Ownership and Control, 14(1), 673-683 .
Varmus, M., Kubina, M., & Adámik, R. (2020). Impact of the proportion of foreign players’ appearances on the success of football clubs in domestic competitions and European competitions in the context of new culture. Sustainability, 12(1), 26 4.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2