
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 809 |
تعداد مقالات | 7,785 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,709,630 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,010,186 |
ارائه و تبیین مدل جامعه یادگیرنده حرفهای برای مربیان ورزش کشور | ||
مدیریت و توسعه ورزش | ||
مقاله 27، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 44، دی 1404، صفحه 137-160 اصل مقاله (641.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2023.23433.2751 | ||
نویسندگان | ||
بینش بزرگپور* 1؛ مهرعلی همتی نژاد2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2استاد مدیریت ورزش، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای تحلیل جامعه یادگیرنده حرفهای در مربیان ورزش کشور بود. روششناسی: روش پژوهش از نظر نوع توصیفی- همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل صاحبنظران علمی و اجرایی (اساتید مدیریت ورزشی، مدیران ورزشی، مربیان خبره) در زمینه موضوع پژوهش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار Smart PLS برآورد شد (106 نفر). روش نمونهگیری از نوع هدفمند (قضاوتی) بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه مربوط به مولفههای مدل تایید شده در بخش کیفی بود. روایی ابزار از نظر محتوایی (تایید 8 متخصص)، پایایی (شاخص پایایی ترکیبی) و سازه (075/0SRMR =) تایید شد. یافتهها: نتایج نشان داد که چالشها (287/0)، قابلیتها (269/0)، پیشرانها (267/0)، شبکه سازمانی (254/0) و قابلیتهای مربیان (065/0) به ترتیب اثر معنیداری بر ظرفیت شکلگیری جامعه یادگیرنده حرفهای مربیان داشتند. همچنین ظرفیت شکلگیری (424/0)، بستر ICT (350/0) و کارآمدی مدیریتی (189/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه این جامعه یادگیرنده بود. در نهایت توسعه جامعه یادگیرنده با ضریب 882/0 اثر معنیداری بر پیامدهای آن داشت. نتیجهگیری: شکلگیری، توسعه و پایداری جامعه یادگیرنده حرفهای برای مربیان ورزش کشور نیازمند همسوسازی با پبشرانها، تعدیل چالشها، شبکهسازی بین سازمانی، حرفهایسازی مربیگری و کارآمدسازی مدیریت سرمایه انسانی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این چارچوب و اطلاعات میتواند راهنمای مدیران و محققان در اقدامات و مطالعات آتی مدیریت جامعه مربیان ورزشی کشور قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یادگیرنده؛ سرمایه انسانی؛ جامعه مربیان؛ توسعه حرفهای؛ حرفه مربیگری | ||
مراجع | ||
Akbari, M. (2013). The relationship between organizational culture and knowledge management with the learning organization of employees of the General Department of Sports and Youth of Fars. [Master's thesis, Marvdasht Branch, Islamic Azad University], Fars, Iran. [Link] [In Persian] Aman Elahi, E. (2013). The relationship between the dimensions of the learning organization and the implementation of comprehensive quality management in the volleyball federation of the Islamic Republic of Iran. [Master's thesis, Tarbiat Moalem University], Tehran, Iran. [Link] [In Persian] Ashki, H. (2015). The effect of using information technology on the empowerment of football coaches in Khuzestan province. [Master's thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Physical Education and Sports Sciences], Ahvaz, Iran. [Link] [In Persian] Beddoes, Z., Sazama, D., Prusak, K., Starck, J., & McMullen, B. (2020). A team within a team: Relating coaching concepts to Professional Learning Communities in schools. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 91(2), 8-17. [https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1693455] Bertram, R., & Gilbert, W. (2011). Learning communities as continuing professional development for sport coaches. Journal of Coaching Education, 4(2), 40-61. [https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1693455] Bertram, R., Culver, D.M., & Gilbert, W. (2017). A university sport coach community of practice: Using a value creation framework to explore learning and social interactions. International Journal of Sports Science & Coaching, 12(3), 287-302. [Link] Bisgin, H. (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. The Anthropologist, 18(3), 761-764. [Link] Castañeda, M.P., Villaseñor, E.B., & Parodi, J.R.C. (2018). Método de innovación educativa para promover desarrollo de invenciones en instituciones de educación superior. UPIICSA. Investigación Interdisciplinaria, 4(1), 35-42. [Link] Çınar, F., & Eren, E. (2015). Organizational learning capacity impact on sustainable innovation: The case of public hospitals. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 181, 251-260. [Link] Dehghan Ghahfarokhi, A., Tayebi, B., & Jesmani, M. (2020). Policies of Qualitative Development of Sport Coaches’ Education in Golestan Province. Sport Management Journal, 12(2), 581-600. [Link] Dunlop, C.A., & Radaelli, C.M. (2018). Policy learning and organizational capacity. In The Palgrave handbook of public administration and management in Europe. Palgrave Macmillan, London. pp. 595-620. [Link] Gawrisch, D.P., Richards, K.A.R., & Killian, C.M. (2020). Integrating technology in physical education teacher education: A socialization perspective. Quest, 72(3), 260-277. [https://doi.org/10.1080/00336297.2019.1685554] Gibbone, A., Rukavina, P., & Silverman, S. (2010). Technology integration in secondary physical education: teachers’ attitudes and practice. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), 3(1), 3. [Link] Gohari, Z., Emadi, S., & Rowshani, F. (2022). Designing a model of strategic priorities in the professional development of Iranian football coaches. Strategic Studies on Youth ans Sports, 22(1), 25-47. [Link] [In Persian] Gonçalves, L.L., Parker, M., Luguetti, C., & Carbinatto, M. (2022). The facilitator’s role in supporting physical education teachers’ empowerment in a professional learning community. Sport, Education & Society, 27(3), 272-285. [https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1825371] Hatmian, J., Zainabadi, H.R., Abdulahi, B., & Abbasian, H. (2017). Identifying the antecedents and consequences of the professional learning community in primary schools: a qualitative research. School Management, 6(1), 102-120. [Link] [In Persian] Hormazi Nasiri, K. (2016). The effect of the school principal's leadership style on the creation of a professional learning community of teachers in the first period of secondary high schools in Tehran, [Master's thesis, Shahid Rajaee Tarbiat University], Terhan, Iran. [Link] [In Persian] Juniu, S. (2011). Pedagogical uses of technology in physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 82(9), 41-49. [https://doi.org/10.1080/07303084.2011.10598692] Khosravizadeh, E.K., Elahi, A., Bahrami, A., Nastohi, T., & Haghdadi, A. (2013). Studying the Arak Men Sport Coaches’ Problems and to Find Ways to Resolve Theirs. Sport Management Studies, 5(20), 173-184. [Link] [In Persian] Luttrell, W. (2016). School-smart and mother-wise: Working-class women's identity and schooling. Routledge. [https://doi.org/10.4324/9781315865904 ] Musa, V.D.S., Santos, W.R.D., Menezes, R.P., Costa, V., Aquino, R., & Menezes, R.P. (2020). COVID-19 and Brazilian handball coaches: impacts on training prescription and professional learning. Motriz: Revista de Educação Física, 26. [Link] Nicholls, A. (2018). Managing educational innovations. Routledge. [https://doi.org/10.4324/9781351040860 ] Obouri, U.K. (2022). The relationship between the professional learning community and organizational learning and organizational sustainability of the employees of the General Department of Education of Mazandaran province. Applied Researches in Management and Human Sciences, 3(6), 160-169. [Link] [In Persian] Pahlavan Sadiq, A. (2017). Structural model of relationship of professional learning community and organizational reliability with mediating role of organizational mindfulness: A mixed research in higher education. MEO, 6(1), 103-144. [Link] [In Persian] Reid, J.R., & Baker, R.S. (2018). Designing and testing an educational innovation. Pediatric Radiology, 48(10), 1406-1409. [https://doi.org/10.1007/s00247-018-4193-x] Rezapour Mesgarianfard, A., & Enayati, T. (2021). Relationship between professional learning community and organizational innovation: Model presentation. Educational Development of Judishapur, 12(2), 532-542. [Link] [In Persian] Rostami, H., Shafiee, Sh., Hematinejhad, M. & Ramezaninejad, R. (2022). Presentation of structural equation model to explain the professionalization process in Iranian sports federations. Journal of Sport Management and Development, 11(3), 151-176. [https://doi.org/10.22124/JSMD.2020.16882.2350] [In Persian] Ryymin, E., Corado, C., Friman, M., Medrano, M.M., & Viskari, M. (2018). Leading research and development for educational innovations. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 13(1), 324-336. [Link] Sabzinezhad, Z., Dousti, M., Farzan, F., & Abbasi, H. (2025). Investigate the phenomenon of migration of elite human capital in Iran's sports. Journal of Sport Management and Development, 14(2), 147-169. [https://doi.org/10.22124/JSMD.2024.26072.2859] [In Persian] Shaik, A.S., Bhavani, M., & Kiran, K.R. (2018). Smart Pick and Drop Intimation System of School Children. Indian Journal of Science and Technology, 10(46). [Link] Stoszkowski, J., & Collins, D. (2014). Communities of practice, social learning and networks: Exploiting the social side of coach development. Sport, education and society, 19(6), 773-788. [https://doi.org/10.1080/13573322.2012.692671] Tucker, L., & Quintero-Ares, A. (2021). Professional learning communities as a faculty support during the COVID-19 transition to online learning. Online Journal of Distance Learning Administration, 24(1), 1-18. [Link] Williams, S.P., & Bush, A.J. (2019). Connecting knowledge (s) to practice: a Bernsteinian theorisation of a collaborative coach learning community project. Sport, Education and Society, 24(4), 375-389. [https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1376638] Zimmer, W.K., & Matthews, S.D. (2022). A virtual coaching model of professional development to increase teachers' digital learning competencies. Teaching and Teacher Education, 109, 103544. [https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103544] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 140 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |