
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,347 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,777,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,155,807 |
ارائه و تبیین مدل جامعه یادگیرنده حرفهای برای مربیان ورزش کشور | ||
مدیریت و توسعه ورزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jsmd.2023.23433.2751 | ||
نویسندگان | ||
بینش بزرگپور* 1؛ مهرعلی همتی نژاد2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان،گیلان، ایران | ||
2استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای تحلیل جامعه یادگیرنده حرفهای در مربیان ورزش کشور بود. روششناسی: روش تحقیق از نظر نوع توصیفی- همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل: اساتید دانشگاه، مدیران سازمانی، مربیان و تحلیلگران صاحبنظر در زمینه موضوع پژوهش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار smart pls (تعداد متغیرهای پنهان × عدد مبنای انتخابی) برآورد گردید (106 نفر). روش نمونهگیری از نوع هدفمند (قضاوتی) بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه مربوط به مولفههای مدل تایید شده در بخش کیفی بود. روایی ابزار از نظر محتوایی (تایید 8 متخصص)، پایایی (شاخص پایایی ترکیبی) و سازه (075/0SRMR =) تایید شد. یافتهها: نتایج نشان داد که چالشها (287/0)، پیش زمینهها (269/0)، پیشرانها (267/0)، شبکه سازمانی (254/0) و قابلیتهای مربیان (065/0) به ترتیب اثر معنیداری بر ظرفیت شکلگیری جامعه یادگیرنده حرفهای مربیان داشتند. همچنین ظرفیت شکلگیری (424/0)، بستر ICT (350/0) و کارآمدی مدیریتی (189/0) دارای اثر معنیداری بر توسعه این جامعه یادگیرنده بود. در نهایت توسعه جامعه یادگیرنده با ضریب 882/0 اثر معنیداری بر پیامدهای آن داشت. نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان گفت که تحقق جامعه یادگیرنده حرفهای برای مربیان ورزش کشور از طریق یک فرایند نظاممند (شکلگیری، توسعه و پایداری) و برآیند اثر مطلوب از عوامل مرتبط آن (پیشرانها، چالشها، قابلیتها، شبکهسازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. از این رو پیشنهاد میشود که از یافتههای علمی مرتبط با این عوامل و فرایندها (مانند چارچوب ارائه شده در این پژوهش) استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یادگیرنده؛ سرمایه انسانی؛ جامعه مربیان؛ توسعه حرفهای؛ حرفه مربیگری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |