
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 805 |
تعداد مقالات | 7,755 |
تعداد مشاهده مقاله | 35,537,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,906,342 |
نشانهشناسی تصاویر برگزیده کتاب عکس «ماسوله» نصرالله کسرائیان بر اساس آراء رولان بارت | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، اردیبهشت 1404، صفحه 107-130 اصل مقاله (995.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28453.1030 | ||
نویسندگان | ||
پژمان دادخواه* 1؛ رضا عطایی2 | ||
1استادیار گروه عکاسی، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد عکاسی، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف واکاوی و تحلیل معانی نهفته در تصاویر برگزیده از کتاب عکس«ماسوله» نصرالله کسرائیان صورت گرفته است. بهعبارتی این پژوهش بهدنبال فراتر رفتن از توصیف سطحی تصاویر و کشف لایههای پنهان معنایی است که با بهرهگیری از رویکرد نشانهشناسی میتوان به آنها دست یافت. این پژوهش میکوشد تا به این سؤال پاسخ دهد که چگونه نصرالله کسرائیان با استفاده از عناصر بصری، معانی چندلایه و پیچیدهای را در آثار خود خلق کرده و این معانی چه ارتباطی با هویت فرهنگی و اجتماعی ایران دارند؟ به همین جهت سعی میشود جهت پاسخ به این پرسش، از رویکرد نشانهشناسی رولان بارت برای قرائت عکسها بهره گرفته شود. این تحلیل با هدف کشف دلالتهای صریح، ضمنی و اسطورهای نهفته در تصاویر و بررسی ارتباط آنها با هویت فرهنگی و اجتماعی انجام شده است. پژوهش حاضر کیفی است و روش پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی و اطلاعات مورد نیاز به شیوه کتابخانهای و اسنادی گردآوری شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تصاویر کسرائیان فراتر از ثبت ساده واقعیت، بهعنوان متون بصری پیچیدهای عمل میکنند که لایههای مختلفی از معنا را در خود جای دادهاند. کسرائیان با استفاده ماهرانه از عناصر بصری، موفق شده است معانی ضمنی و صریح متعددی را به تصویر بکشد. این معانی نهتنها به هویت و تاریخ ایران اشاره دارند، بلکه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی گستردهتری نیز مرتبط هستند. تحلیل نشانهشناختی نشان میدهد که تصاویر کسرائیان بهعنوان دالهای فرهنگی عمل کرده و مخاطب را به خوانشهای چندگانه و تفسیرهای عمیقتر دعوت میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
رولان بارت؛ نشانهشناسی؛ نصرالله کسرائیان؛ کتاب عکس ماسوله؛ دلالت ضمنی؛ دلالت صریح | ||
مراجع | ||
Barthes, R. (2010). The photographic message (R. Golestani Fard, Trans.). Tehran: Markaz. (In Persian) Basirian Jahromi, H., & Nahavi Nezamabadi, M. (2016). Semiotics of representational elements of online identity. Media Quarterly, 5-28. (In Persian) Chandler, D. (2008). Semiotics: The basics (M. Parsa, Trans.). Tehran: Soore Mehr. (In Persian) Danesi, M. (2009). Media semiotics (G. Mirani & B. Doran, Trans.). Tehran: Nashr Chapar. (In Persian) Dianat, F. (2017). The importance of semiotics (semantic implication) in conceptual photography. Foundations of Visual Arts Journal, 2(2), 71-84. (In Persian) Fiske, J. (2007). Introduction to communication studies (M. Ghabraei, Trans.). Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance & Center for Media Studies and Research. (In Persian) Hassanpour, M. (2021). A historical analysis of photography and anthropology. Iranian Anthropology Research, 11(22), 327-344. (In Persian) Imani, N. (2023). A psychoanalytic reading of Nasrollah Kasraian’s photographs based on Jung’s theory. (In Persian) Kasraian, N. (2004). Masuleh. Tehran: Agah Publications. (In Persian) Masoudi, O. A. (2016). A critique of Roland Barthes’ semiotics and narrative analysis methods. News Sciences, 45-65. (In Persian) Mehdizadeh, A. (2017). Analysis of the act of photography and reading images from the perspective of Roland Barthes’ semiotics. Jelve-ye Honar, 65-74. (In Persian) Moghim Nejad, M. (2014). Photography and theory (1st ed.). Tehran: Soore Mehr. (In Persian) Motaei, F. (2020). Narrative in documentary photography series (1st ed.). Tehran: Pargar. (In Persian) Payandeh, H. (2006). Literary criticism and cultural studies: A critical reading of commercial advertisements on Iranian television. Tehran: Roozegar. (In Persian) Price, D., & Wells, L. (2011). Photography: A critical introduction (M. Minavi Kherad, Trans.). Tehran: Minavi Kherad. (In Persian) Sajoudi, F. (2016). Applied semiotics. Tehran: Nashr Elm. (In Persian) Sharafeddin, S. H., & Shafagh, G. (2021). An analytical approach to Roland Barthes’ mythology. Cultural and Social Knowledge, (3), 7-26. (In Persian) Shahroudi, A. (1990). A fruitless search in the darkness of romanticism (A critique of Nasrollah Kasraian’s works on the occasion of the publication of the book “An Experience”). Adabestan-e Farhang va Honar, 24-25. (In Persian) Sonesson, G. (2008). The semiotics of photography. Tehran: Nashr Elm. (In Persian) Tabrizi-Nia, M., & Kashani, L. (2008). The ideas of Roland Barthes and Jacques Derrida. Literature Month, 20(134), 51-56. (In Persian) Zeimran, M. (2003). An introduction to the semiotics of art. Tehran: Nashr Ghesseh. (In Persian) URL1: www.artebox.ir (Retrieved on August 24, 2024, from: Artist - Nasrollah Kasraian - Artebox.) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |