
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,292 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,760,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,149,724 |
آزمونهای شناسایی استعداد موسیقی: مروری بر روشها و کاربردها | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2025.29295.1043 | ||
نویسندگان | ||
راشد محمدیان* 1؛ کاوان مظفری2؛ مرتضی ولائی3 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان | ||
3دانشجوی دکتری، سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
آزمونهای شناسایی استعداد موسیقی ابزارهایی هستند که بهمنظور ارزیابی تواناییهای موسیقایی افراد طراحی شدهاند. این آزمونها بهطور عمده تواناییهایی مانند درک ریتم، تشخیص زیر و بمی صداها، تمایز ملودیها و حافظه موسیقایی را میسنجند. این مطالعه بهمنظور مرور روشها و کاربردهای مختلف این آزمونها در حوزههای گوناگون از جمله آموزش موسیقی، استعدادیابی کودکان و نوجوانان، هدایت تحصیلی و حتی فرآیندهای استخدامی موسیقی انجام شده است. روش پژوهش از نوع مروری ـ تحلیلی است و منابع مختلف علمی درباره ابزارهای ارزیابی استعداد موسیقی جمعآوری و تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که آزمونهایی چون Seashore Measures of Musical Talents، MET و آزمونهای گوردون (PMMA، IMMA، AMMA) هرکدام ویژگیهای خاصی دارند که برای سنجش جنبههای مختلف تواناییهای موسیقایی طراحی شدهاند. نتایج این آزمونها بهویژه در شناسایی استعدادهای موسیقایی در سنین پایین، تشخیص تفاوتهای فردی در تواناییهای موسیقایی، ارزیابی اثربخشی آموزشهای موسیقی، کاربردهای پژوهشی و مطالعات علمی و کمک به مربیان و والدین در تصمیمگیریهای آموزشی مؤثر است. بررسیها نشان میدهند که آزمون MMA از ادوین گوردون بهدلیل تطابق بیشتر با شرایط فرهنگی و آموزشی ایران، برای استفاده در این کشور مناسبتر است. در نهایت، این مطالعه به تحلیل نقاط قوت و ضعف هر آزمون پرداخته و پیشنهاداتی برای بهبود روشهای موجود در راستای ارتقای استعدادیابی موسیقی ارائه میدهد. برای ارتقای استعدادیابی موسیقی در ایران، باید دسترسی به آموزشهای موسیقی در تمامی سطوح و مناطق گسترش یابد. استفاده از فناوریهای نوین، برگزاری کارگاهها و مسابقات، شناسایی استعداد در مدارس و تقویت همکاری با ارگانهای دولتی و خصوصی به رشد استعدادها کمک میکند. در نهایت ایجاد شبکههای حمایتی نیز اهمیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعداد موسیقی؛ آزمونهای شناسایی استعداد؛ ارزیابی موسیقایی؛ آموزش موسیقی؛ استعدادیابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |