
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,292 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,760,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,149,704 |
واکاوی نحوه ی پاسخگویی به شاخص های شهردوستدار کودک دربافت جدید وسنتی شهر رشت | ||
دانش شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 3، دی 1403، صفحه 25-48 اصل مقاله (2.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/upk.2025.28383.1972 | ||
نویسنده | ||
زهرا بیدریغ مهر* | ||
معماری و شهرسازی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
بیان مسئله: کمبود فضاهای مطلوب برای حضور کودکان و نا ایمن بودن این فضاها در محیطهای شهری، باعث شده تا حس تعلقِ کودکان به فضای شهری به گونهای متفاوت ارزیابی شود و این فضاها برای فعالیت روزانه کودک پاسخده نیستند. از این رو، با توجه به نقش بنیادین محیط در شکل گیری شخصیت و رشد کودک، درعصر حاضر توجه به کودکان و نیازهای اجتماعی آنان در بافت شهرها و محله ها یکی از مهمترین مساائل پیش روی جامعه است. از این منظر طرح های دوستدار کودک به دنبال اعطای حق شهروندی به کودکان، کم کردن میزان خشونت علیه کودکان و... است. هدف: پژوهش حاضر به دنبال یافتن نقاط قوت و ضعف بافت جدید و سنتی شهرها و مقایسه آنها در راستای اصول و شاخص های شهردوستدار کودک است، تا از این طریق به شناسایی مولفه های موثربر ارتقای کیفیت فضاهای عمومی شهر به جهت حضورپذیری کودکان دست یابد. روش: روش این تحقیق به صورت توصیفی - تحلیلی و پیمایشی با هدف توسعه ای – کاربردی است. جمع آوری اطلاعات نیز بر اساس توزیع پرسشنامه میان مدارس مناطق 1 و 2 شهر رشت انجام شده است. جامعۀآماری پژوهش، دانش آموزان دختر و پسر 6-12 سال مقطع ابتدایی، والدین، مربیان و روانشناسان مرتبط با دانشآموزان منطقه 1و2 به عنوان بافت جدید و سنتی شهر رشت درنظر گرفته شد که از آن میان، 378 نفر به عنوان نمونه که از این تعداد 193 نفر 6-9 سال و 97 نفر10-12سال و 88 نفر از والدین، مربیان و روانشناسان که به شیوة هدفمند انتخاب شدند. از نقاشی به عنوان ابزار مشارکت با کودکان، استفاده شد. نقاشیها توسط خبرگان حیطۀ روانشناسی کودکان و معماری، مورد تحلیل و ارزیابی قرارگرفتند. به منظور ارزیابی نهایی و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS25 بهره گرفته شده است. یافتهها: تحلیل معیارهای فضای مطلوب کودک در سه بخش مولفه های عینی، ذهنی و عملکردی حاکی از آن است که مولفه های عینی و عملکردی در بافت جدید و مولفه های ذهنی در بافت سنتی مورد توجه قرار گرفتهاند. نتیجه گیری: با بررسی شاخصهای شهر دوستدار کودک و مجموع میانگین امتیازات، این نتیجه حاصل شد که با توجه به کیفیت های متفاوت محیط، بافت های گوناگون دارای ویژگی های کیفیتی متفاوت جهت جذب کودکان است. همچنین مقایسه تطبیقی دو منطقه نشان میدهد که مؤلفه های امنیت، فضای سبز، دسترسی، پیاده و دوچرخهمداری از بعد کالبدی و رنگ و زیبایی و خوانایی از بعد روانشناسی در محلات با بافت برنامهریزی شده و جدید در مقایسه با محلات سنتی، کیفیت مطلوبتری دارد. | ||
تازه های تحقیق | ||
حق مشارکت به کودکان، امکان دستیابی به تصمیماتی را میدهد که باعث تولید فضای شهری کودک محور میگردد و حق تملک نیز شامل حق دسترسی و تولید فضای جدید منطبق با نیازهای آنان است. با مطالعه شاخص های شهر کودک محور این نتیجه حاصل می شود که این مولفه ها از مهم ترین اصول زیست پذیری شهرها هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
شهردوست دار کودک؛ محله کودک محور؛ شهر رشت؛ مشارکت کودکان؛ حضورپذیری | ||
مراجع | ||
Abdulahi, A. A., & Azarnoush, Forough (2019). Evaluation of urban spaces for children based on the principles of a child-friendly city (case study: Kerman city). urban planning geography researches, 9(3), 856-835. (in Persian) Abedi, S., Abbasi, Z., & Ziafat, H. (2020). Explaining the Role of Knowledge-Based Urban Spaces in Nurturing Children's Creativity by Emphasizing on Science and Technology Parks. Islamic Art Studies journal, 16(37),194-210. (in persion) DOI: http//doi.org/10.22034/IAS.2020.109372 Abhari,N., Shamsoddini,A., & Ezatpanah,B. (2021). Assessing the status of child-friendly city indicators and its relationship with children's access to the required essential uses (case study: Jahrom city). Geoghraphical Urban Planning Journal, 9(3),835-856. (in Persian) DOI: 10.22059/JURBANGEO.2021.320202.1472 Aerts, J. (2018). Shaping Urbanization for Children: A Handbook on Child-Responsive Urban Planning. New York: United Nations Children’s Fund (UNICEF). Ahmadi, M., Sarami, H., Ghayoor, H., & Hiraptian, V. (2020). Evaluation of the role of the city's structure in the realization of the development of Yazd's neighborhoods. Journal of Sustainable City, 2(4),31-45. (in Persian) Doi: 10.22034/JSC.2020.195824.1077 Ahmadvand, M., Soltani, S., & Goodarzi, M. (2022). Analyzing the child friendly city indicators in Ahvaz metropolis. Journal of Geographical Urban Planning Research, 10 (3), 63-84. (in persion) Doi: http://doi.org/10.22059/JURBANGEO.2022.339123.1662 Asadi, M,. Nastaran, M. (2021). Adaptation of urban spaces for children based on the principles of a child-friendly city-(Case study: Hezarjarib and Takht Foulad area of Isfahan District 6). Sustainable Urban Development, 2(2), 55-66. (in Persian) DOI: 20.1001.1.27170128.1400.2.2.6.9 Ataei, E., Torabi, Z., & Panahi, S. (2021). The place of creative children in urban spaces with emphasis on the components of participation and sense of belonging to the environment. Journal of Urban Management, 20(63), 61-79. (in persian) URL: http://ijurm.imo.org.ir/browse.php?a_id=3113&sid=1&slc_lang=en Bacon, E. (2016). Design of cities.(3rd ED). Taheri, F., Iran Urban Planning and Architecture Studies and Research Center, Shahidi publication, Tehran. Behnia, B., Kheirollahi, M., Sahragard, M., & Soltanifar, A. (2020). Lessons from child participation in the process of designing child-friendly spaces architecture. (Case Study: Bojnourd Therapeutic Spaces). Journal of Architectural Thought, 4(7),58-77. (in persion) DOI: 10.30479/at.2020.12316.1402. Behtash, M., & Sarlak, S. (2021). Organizing Golha Square in Marzdaran Neighborhood Using a Child-Friendly City Approach for Children's Mental Health. Armanshahr journal, 14(34),169-176. DOI:10.22034/AAUD.2020.194941.1944. Bidarigh mehr, Z., Mohabbati safesari, S.Z. (2016). The Child Friendly City Indicators. 1st Scientific Research Conference on Civil, Architecture, Sustainable Environment. Tehran: Ivan Shams Institute of Architecture and Urban Planning. www.caconf.ir/fa Bishop, K., & Corkery, L. (2017). Designing cities with children and young people: beyond playgrounds and Skate Parks. New York: Routledge. Brown, C., Lannoy, A. D., McCracken, D., Gill, T., Grant, M., Wright, H., & Williams, S. (2019). Special issue: child-friendly cities. Cities & Health, 3(1-2), 1-7. DOI: 10.1080/23748834.2019.1682836 Chan, P., & Lee, M.H. (2019). Prioritizing Sustainable City Indicators for Cambodia. Urban Science, 3(4), 104. Chen-ran, W., & Tao, X. (2022). Practice and enlightenment of Child-Friendly City construction in health promotion in China. Chinese Journal of Public Health. 38(1), 1-5. DOI: 10.11847/zgggws1134190 Danenberg, R., Doumpa, V., & Karssenberg, H. (2018). The City at Eye Level for Kids, Rotterdam / Amsterdam, STIPO Publishing. ISBN 978-91-7729-838-0. Del Pulgar, C. P., Anguelovski, I., & Connolly, J. (2020). Toward a green and playful city: Understanding the social and political production of children's relational wellbeing in Barcelona. Cities, 96, 102438. DOI: 10.1016/j.cities.2019.102438 Detailed plan of Rasht city 1398-99 by Naghsh Gahan consulting engineers. (in Persian) Ekawati, S.A. (2015). Children – Friendly Streets as Urban Playgrounds. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 179, 94-108. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.02.413 Fang, K., Azizan, S.A. & Huang, H. (2024). GIS-based intelligent planning approach of child-friendly pedestrian pathway to promote a child-friendly city. Sci Rep, 14, 8139. DOI: 10.1038/s41598-024-58712-5 Hekmatnia, H., Mousavi, M. N., Rasouli, M., & Saeidpoor, S. (2020). Child Friendly City Foresight In The 1410 Horizons (Case Study: Tabriz City). geography and territorial spatial arrangement journal, 10(36), 37-54. DOI: 10.22111/GAIJ.2020.5712 Heydari, M. T., Ahadnejad Roveshty, M., Rahmani,M., & Moharami, S. (2020). Requirements of Planning a Secure City for Children in Iranian Cities Benefitting from a Societal Security Approach (Case Study: Neighborhoods of the historical Structure of Zanjan). societal security studies journal, 11(63), 243-276. (in persion) https://sid.ir/paper/952639/fa Hojat, E., & SHeikh asadi, F., (2021). Improvement and Continuity of Childhood Experience in Children’ s Educational Environments (A Reflection on the Home and School Environment among Elementary School Children in Kerman). journal of architecture and urban planning, 13(30), 61-79. (in persian) URL: https://sid.ir/paper/402588/fa Huang, C. C., & Han, K. (2019). Social innovation in child and youth services. Children and Youth Services Review, 103, 173–177. DOI: 10.1016/j.childyouth.2019.06.008 Karimi, F., & jalilisadrabad, S. (2021). Analyzing the Compliance of Open Space of Residential Complexes with the Approach of "Child-Friendly City" And Its Promotion through Children's Participation (Case Study: Amin Residential Complex in Yazd City). Urban Planning Knowledge, 5(2), 63-78. (in Persian) DOI: 10.22124/upk.2021.15594.1389 KHazaee, M., & KHazaee, S. (2019). Analysis of the "Child Friendly City". Geography and Human Relationships Journal, 2(2), 220-232. (in persian) DOI: 20.1001.1.26453851.1398.2.2.14.4 Kumar, k., & Arash, B. (2021). Explaining the principles of a child-friendly city with the approach of upgrading the urban environment by the Delphi method. Urban Manage Energy Sustainability, 3(1), 65 – 75. URL: https://www.sid.ir/paper/973725/en Larsson, K., Anund, A., & Pettigrew, S. (2023). Autonomous shuttles contribution to independent mobility for children–a qualitative pilot study. J. Urban Mobility, 4, 100058 (2023). DOI: 10.1016/j.urbmob.2023.100058 Mousavi, M.N., Jahangirzadeh, J., Bayramzadeh, N., Omidvarfar, S., & Kamelnia, R. (2023). An analysis of the prioritization of indicators of a child-friendly city (Case study: 5 Regions of Urmia). Urban Social Geography, 10 (1), 143-160. (in persian) DOI: http//doi.org/10.22103/JUSG.2023.2093 Moreno, C. (2024). The 15-Minute City: A Solution to Saving Our Time and Our Planet (1st Ed), Wiley Publisher. ISBN 978-1394228140. Nam, H. (2018). Child-friendly city policies in the Republic of Korea. Children and Youth Services Review, 94, 545- 556. DOI: 10.1016/j.childyouth.2018.08.033 Nan, F. (2020). Policy innovation on building child friendly cities in China: Evidence from four Chinese cities. Children and Youth Services Review, 118, 1-11. DOI: 10.1016/j.childyouth.2020.105491 Parsa, P., Mirqolami, m., & Qarabaglou, M. (2019). CPC (Child Preceptor City): Revising CFC (Child Friendly City) Model in an Islamic Iranian Context. journal of researches in islamic architecture,7(1), 109-130. (in persion) URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1132-fa.html Rashid Kolvir, H., Karimi Azeri, A. R., & Purreza, S. H. (2020). Assessment of Creating Child Friendly City Components in Bandar-e Anzali. Urban Planning Knowledge, 4(3), 51-65. DOI: 10.22124/UPK.2020.14181.1273 Rostaei, Sh., & Kouhi, F. (2023). Identifying Key Forces Affecting Urban Livability for Children with a Foresight Approach (Case Study: District 3 of Tabriz). Geography and Planning, 27(85): 93-100. (in persian) DOI:10.22034/GP.2023.16825 Saridar Masri, S. (2018). Integrating youth in city planning: Developing a participatory tool toward a child-friendly vision of Eastern Wastani– Saida. Alexandria Eng. J., 57(2), 897-909. DOI: 10.1016/j.aej.2017.01.023 Shahmiri, N., Zaeimdar, M., Moogouei, R., & Malmasi, S. (2023). Presenting a model of management and planning of a safe urban environment with a child-friendly city approach (Case study: Tehran metropolis). Journal of Geography and Urban Space Development, 10(2), 113-131. (in persian) DOI: 10.22067/ JGUSD.2022.76980.1202 Shahrizadeh, S., & Moayedfar, S. (2017). Child-friendly Strategic planning with emphasis children's creativity (Case Study: Yazd City). Research and urban planning Journal, 8(28), 171-186. (in Persian) DOI: 20.1001.1.22285229.1396.8.28.9.1 Shieh, S. (2014). Responsive urban Environment for child (case study: Tehran).(4th ED).Tehran: city publication. Tahmasebizadeh, F., & Massoud, M. (2023). Assessment and analysis of place identity in urban areas. Case study: Negin township city of Isfahan, Journal of Social Development and Welfare Planning, 14 (53), 121-160. (in Persian) DOI: 10.22054/qjsd.2022.57579.2093. Tamjidi, Z., Zarabadi, Z., & Habib, F. (2022). Identification of the Effective Components to Improve the Quality of Urban Public Spaces for Children Regarding the Conceptual Model of the Right to the City (Case Study: Tehran). Motaleate Shahri, 11(44), 115–130. (in Persian) DOI: 10.34785/J011.2022.004/Jms.2022.130 UNISEF(2018), UNICEF Child Friendly Cities and Communities Handbook,United Nations Children’s Fund (UNICEF), Geneva, Switzerland. Weng, M., Ding, N., Li, J., Jin, X., Xiao, H., He, Z., & Su, S. (2019). The 15-minute walkable neighborhoods: Measurement, social inequalities and implications for building healthy communities in urban China. Journal of Transport & Health, 13(1), 259–273. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214140518305103 Weinstein, C. S., & David, T. G. (2013). The Built Environment and Children Development in Spaces for Children. New York: Springer US. Zanganeh, M., Hosseini, H., & Moradpure, M. (2023). The Evaluation of Child-Friendly City Indicators in New Cities (Case Study: Golbahar as a New City). Journal of Geography and Urban Space Development, 10(21), 133-149. (in Persian) DOI: 10.22067/ JGUSD.2023.69743.1029 Zinalabedini, P., & Bahreman, D. (2024). The Use of Children’s Drawings in Structure, Character and Concept Design of Animation(A Case Study: Farshid Shafiei’s and Mahdiyar’s Selected Art Works). Journal of Fine Arts: Performing Arts and Music, 28(4), 19-33. (in Persian). DOI: 10.22059/jfadram.2023.365924.615797 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |