
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,292 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,760,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,149,719 |
تاثیر برنامه آموزش یادگیری اجتماعی هیجانی بر خودپنداره کودکان نارساخوان | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jbms.2024.25588.1018 | ||
نویسندگان | ||
علی عموزاده لیچائی* 1؛ رقیه کریمی لیچاهی2؛ مائده منصورپور3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکترای روانشناسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر، رشت، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسى و آموزش کودکان استثنایى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزش یادگیری اجتماعی هیجانی بر خودپنداره کودکان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان نارساخوان پایه سوم تا ششم ابتدایی شهر رشت در سال 1397 بود که از این میان نمونه ای به حجم 20 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور مساوی و تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودپنداره، نارساخوانی نما ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان استفاده شد. برنامه آموزش یادگیری اجتماعی هیجانی در طول شش جلسه و به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش یادگیری هیجانی اجتماعی بر تمامی مولفه های خودپنداره به طور معناداری موثر بوده است (٠٫٠٠١p<).با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی موجب بهبود خودپنداره در کودکان نارساخوان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری اجتماعی – هیجانی؛ خودپنداره؛ کودکان نارساخوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |