
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,292 |
تعداد مشاهده مقاله | 10,760,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,149,690 |
اثربخشی آموزش صنایعدستی بر بهبود عزتنفس نوجوانان کمتوان ذهنی | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jbms.2024.25219.1015 | ||
نویسندگان | ||
احمد به پژوه* 1؛ مهین سهرابی2؛ زهرا کرمی3؛ سیده زهرا سیدنوری4 | ||
1استاد روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه صنایعدستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد صنایعدستی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
4دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش صنایعدستی بر بهبود عزتنفس نوجوانان کمتوان ذهنی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونهای مرکب از 30 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر 18 تا 23 ساله شهرستانهای بهارستان و اسلامشهر، بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه ده نفری شامل 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایابی شدند. ابزار پژوهش آزمون عزتنفس کوپر اسمیت (1967) بود. آزمون آماری آنکوا نشان داد که آموزش صنایعدستی بر بهبود عزتنفس نوجوانان کمتوان ذهنی آموزش پذیر در دو گروه آزمایشی بهطور معناداری مؤثر بوده (05/0P<) و از طرف دیگر با توجه به میانگینهای محاسبهشده، مشخص شد آموزش ساخت سفال و ساخت زیورآلات به یکمیزان بر بهبود عزتنفس دانشآموزان کمتوان ذهنی تأثیر داشتهاند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش ساخت سفال و زیورآلات شیوهای کاملاً موثر برای بهبود عزتنفس نوجوانان کم توان ذهنی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ساخت زیورآلات؛ آموزش سفال؛ کمتوان ذهنی؛ هنر درمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 37 |