
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 798 |
تعداد مقالات | 7,645 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,921,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,734,840 |
اثربخشی آموزش صنایعدستی بر حرمت خود نوجوانان کمتوان ذهنی | ||
فصلنامه مطالعات تغییر رفتار | ||
دوره 1، شماره 3، خرداد 1404، صفحه 10-20 اصل مقاله (522.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد به پژوه* 1؛ مهین سهرابی2؛ زهرا کرمی3؛ سیده زهرا سیدنوری4 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه صنایعدستی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
3کارشناس ارشد صنایعدستی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
4دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش صنایعدستی بر بهبود حرمت خود نوجوانان کمتوان ذهنی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونهای شامل 30 دانشآموز دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر 18 تا 23 ساله شهرستانهای بهارستان و اسلامشهر، بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه ده نفری شامل 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه حرمت خود (CSEI، کوپر اسمیت،1967) بود. آزمون آماری آنکوا نشان داد که آموزش صنایعدستی بر بهبود حرمت خود نوجوانان کمتوان ذهنی آموزش پذیر در دو گروه آزمایشی بهطور معناداری مؤثر بوده (05/0>P) و از طرف دیگر با توجه به میانگینهای محاسبهشده، مشخص شد آموزش ساخت سفال و ساخت زیورآلات به یکمیزان بر بهبود حرمت خود دانشآموزان کمتوان ذهنی تأثیر داشت. ضریب اتای محاسبهشده نشان میدهد که آموزش ساخت زیورآلات و سفالگری، 63 درصد از واریانس مربوط به بهبود حرمت خود دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر در گروه آزمایشی را تبیین میکند. به عبارت دیگر، 63 درصد از این بهبود حرمت خود دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر ناشی از آموزش ساخت زیورآلات و سفالگری بوده است. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش ساخت سفال و زیورآلات شیوهای مؤثر برای بهبود حرمت خود نوجوانان کمتوان ذهنی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ساخت زیورآلات و سفال؛ کمتوان ذهنی؛ حرمت خود | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |