
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 796 |
تعداد مقالات | 7,614 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,035,531 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,670,303 |
بازنمایی تصویر دشمن در نقوشبرجستۀ سنگی بهرام دوم ساسانی و آشوربانیپال دوم | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1403، صفحه 173-194 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28928.1036 | ||
نویسندگان | ||
ایلناز رهبر* 1؛ ندا اخوان اقدم2؛ تارا حجتی3 | ||
1استادیار گروه هنر، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2دانشیار پژوهشکده هنر، فرهنگستان هنر، تهران، ایران | ||
3کارشناسارشد پژوهشهنر، دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی و مطالعۀ تطبیقی تصویر دشمن انسانی در نقوشبرجستۀ سنگی پیروزی بهرام دوم ساسانی بر کوشانیها از تمدن ایران باستان و پیروزی آشوربانیپال بر عیلامیها از تمدن بینالنهرین میپردازد. در بررسی دو نقشبرجسته یکی از دورۀ ساسانیان و دیگری از دورۀ آشور سعی شده است نقاط اشتراک و افتراق در این دو اثر نمایش داده شوند. هدف از این پژوهش آشنایی با جنگها، نحوۀ بازنمایی آنها و یافتن نمادها و نشانههای مشترک بین دو نقشبرجسته است. دشمنان منقوش در این دو نقشبرجسته در حالتهای کشته، اسیر، زخمی و بهتسلیم درآمده دیده میشوند. در نقشبرجستۀ بهرام دوم ساسانی که پیروزی بر دشمن را بهصورت نمادین نشان میدهد، پادشاه در مرکز صحنه و دشمنان و سایر نقوش در حاشیۀ اثر دیده میشوند. در نقشبرجستۀ منتسب به آشوربانیپال صحنۀ جنگ و پیروزی بر دشمن واقعگرایانه و با جزئیات بهتصویر کشیده شده است. با توجه به موضوع تحقیق میتوان این سؤال را مطرح کرد: شباهتها و تفاوتهای بازنمایی تصویر دشمن در دو نقشبرجسته منتسب به بهرام دوم ساسانی و آشوربانیپال دوم کداماند؟ نحوۀ بازنمایی دشمن در دو نقشبرجسته ساسانی و آشور و بررسی تفاوت و شباهتهای بین دو فرهنگ مذکور مسئله این پژوهش است. نتیجه نشان میدهد که هدف هنر و هنرمند در آثار مورد بررسی نشاندادن عظمت و قدرت پادشاهان و مرعوبکردن دشمنان است. در هنر هر دو دوره از قراردادهای تصویری برای پَست نشاندادن دشمن استفاده شده است. در بررسی آثار، نقوش و قراردادهای تصویری مشترک مانند صف اسرا و سرهای بریدۀ دشمنان در هر دو دوره ساسانی و آشور مشاهده میشوند. پویایی، واقعگرایی و خشونت اعمالشده نسبت به دشمن در هنر آشور بیشتر از هنر ساسانی است؛ با اینحال در هنر هر دو دوره وقایع منقوش در آثار هنری عیناً منطبق با واقعیت نیستند. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، تطبیقی و تاریخی استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر دشمن؛ هنر ساسانی؛ هنر آشور؛ نقشبرجسته؛ بهرام دوم؛ آشوربانیپال دوم | ||
مراجع | ||
Bahrani, Z. (2017). Mesopotamia: Ancient Art and Architecture. London: Thames and Hudson. Collins, P. (2006).The Development of Individual Enemy in Assyrian Art. The University of the Chicago Press, 25 (3), 1- 8. Collon, D. (1995). Ancient Near Eastern Art. London: British Museum Press. Frankfort, H. (1996).The Art and Architecture of the Ancient Orient. Yale University Press. Ghirshman, R. (1991). Persian Art: The Parthians and Sassanians (B. Farahvash, Trans.). Tehran: Elmi Farhangi Publication. (In Persian) Ghirshman, R. (2000). Bishapur (A. Karimi, Trans.). Tehran: Cultiral Heritage and Tourism Research Institue Publication. (In Persian) Gombrich, E. (2016). The STORY of Art (A. Ramin, Trans.). Tehran: Ney Publication. (In Persian) Herrmann, G. & Curtis, V.S. (2002). SASANIAN ROCK RELIEFS. (Retrieved 16 August 2017) Lukonin, V. G. (2014). Civilization of Sasanian Iran (E. Reza, Trans.). Tehran: Elmi Farhangi Publication. (In Persian) Majidzadeh, Y. (2014). History and Civilization of Mesopotamia. The Third Volume. Tehran: Academic Publishing Center. (In Persian) Mirfakhrai, T. (2012). Image of the Enemy, Metaphors and Myths. Journal of Science News, 1 (1), 71-92. (In Persian) Mohebi, H. (2011). Conquest and Victory and Its Manifestation in the Rock Reliefs of Ancient Iran. Book of Art Magazine, (151), 12- 21. (In Persian) Mohebi, H., Hatam, G. A. & Ashuri, T. (2014). Behaviorism of the Human Body in Sasanian Rock Reliefs. Isfahan Art University Publication, 4 (7), 15- 32. (In Persian) Mousavi Haji, R. & Sarfaraz, A. A. (2018). Sassanian Rock Reliefs. Tehran: Samt Publication. (In Persian) NadAli, D. (2007). Ashrbanipal against Elam (Figurative Pattern and Architectural Location of the Elamite Wars. Sapienza University of Rome, 57- 91. Parrot, A. (2007). Assur. Paris: Gallimard. Porada, E. (2012). The Art of Ancient Iran (Y. Majidzadeh, Trans.). Tehran: University of Tehran Publication. ( In Persian) Rezaeenia, A. (2007). The Course of Artistic Evolution of Rock Reliefs in Iran. Golestan Art, (10), 87- 104. (In Persian) Rezaeenia, A. (2008). The Reflection of Iranian Art, Politics, and Religion in Rock Reliefs (Parthian and Sassanids Period). National Studies Journal, 9 (36), 21- 44. (In Persian) Shapour Shahbazi, A. (2009). Fingering (A. Khatibi, Trans.). Farhangistan (Cultural Writing), (2), 209- 214. (In Persian) Vanden Berg, L. (1969). Archeology of Ancient Iran (A.Behnam, Trans). Tehran: University of Tehran Publication. (In Persian) URL1: https//media-britishmuseum.org/Repository/Documents/2014-11/12-16/cc4b14c9-1f80-447d-b843-a3e1010904d3/mid-00111334-001-jpg (access date: 7/8/2024) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |