
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 792 |
تعداد مقالات | 7,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,670,676 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,582,951 |
تحلیل گفتمان نوازندگان و سازندگان ساز نی با محوریت نوآوری در دهههای هشتاد و نود شمسی در ایران: مطالعه موردی «نی ششدانگ» حسین عمومی | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1403، صفحه 153-172 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.29171.1039 | ||
نویسندگان | ||
سجاد پورقناد* 1؛ سید پوریا نصیری2 | ||
1کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، گروه آموزشی اتنوموزیکولوژی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، گروه آموزشی آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با تحلیل نظریات نوازندگان و سازندگان ساز نی در مواجهه با تغییرات حسین عمومی بر روی ساز که با نام «نی ششدانگ» شناخته میشود، به تحول دیدگاه در جامعه نینوازان ایران و دستهبندی گفتمانی آنان با محوریت مقولة ابداع در ساز پرداخته شده است. روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه و منابع اسنادی است. از جمله پرسشهای این پژوهش عبارتند از: 1- چه گرایشهایی در میان نینوازانِ ایرانی در ارتباط با مقولة ابداع و نوآوری در نی وجود دارد و هرکدام زادۀ چه گفتمانهایی هستند؟ 2- چه گفتمانهایی از نظر زمانی قابل دستهبندیِ نسلی، در جامعۀ نینوازان است؟ 3- کدام گرایشها در بستر زمان رواج بیشتری داشتهاند و کدام گرایش را در زمان حال میتوان، گرایش غالب دانست؟ و 4- گرایش پیروز در عصر حاضر، وابسته به چه منطقهایی است؟ هدف این پژوهش، شرح اجمالی تغییرات حسین عمومی بر روی ساز نی و واکاوی گرایش نوازندگان نی به اجرا با «نی ششدانگ» و مقولة «ابداع» در نسلهای مختلف با توجه به هژمونی گفتمانهای موسیقی کلاسیک ایران است که در این راستا نظر برخی از نوازندگان و سازندگان خبره که شامل 24 نفر است، مورد ارزیابی قرار گرفته است. عطف به مطالعات پیشین، سه گرایش گفتمانی و یک خردهگفتمان در جامعه فرهنگی موسیقی ایران شناسایی شده است که براین اساس، نوازندگان و سازندگان نی در این گفتمانها قابل ردهبندی هستند. منطق این طبقهبندی، هژمونی و همزمانی گفتمانها از نظر تاریخی با دوران زیست و فعالیت نوازندگان و سازندگان نی و بر مبنای نوع نگاه آنان به موضوع ابداع و تغییر در این ساز است. براساس یافتهها، تفاوتهای نسلی، ارتباط مستقیمی با هژمونی گفتمانی زمانة نوازندگان نی داشته و تغییرات بر روی ساز، برخلاف نسل قدیم، برای نسل سوم قابلقبول است. بررسی کلیدواژههای موجود در گفتههای دو نسل از نوازندگان نشان داد، تغییر محسوسِ گفتمانی در میان نسلهای دوم و سوم قابل شناسایی است و گفتمانِ فرادست امروز در ارتباط با ابداع در ساز نی، گفتمانِ «موسیقی کلاسیک ایرانی» است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابداع در ساز نی؛ گفتمانهای موسیقی ایرانی؛ تحلیل گفتمان در موسیقی؛ حسین عمومی | ||
مراجع | ||
Akbari, Z., Shahmansoori, B. & Miresmailei, B. (2015). A Content Analysis of Common Discourse of Traditional Music and Rap Music. Journal of Media Studies, 10(30), 63-69. (In Persian) Atraei, A. & Darvishi, M. R. (2021). Iranian Music Instruments. Tehran: Mahoor. (In Persian) Fazeli, N., & Sarvi, H. (2014). A study of modernist and neo-traditionalist discourses of Music in contemporary Iran (1906-2006). Journal of social sciences, 20(63), 244-291. (In Persian) Honar online. (2016). Mohammad Ali Kiyaninejad: Please don't joke with Iranian traditional music. Retrieved February 2, 2023, from https://honaronline.ir/fa/tiny/news-91357. (In Persian) Iranian students’ news agency. (2011). Maestro Seyed Hassan Kasaei's message for the "Radif Music for Ney" music album. Retrieved from https://www.isna.ir/news/8910-11469. (In Persian) Jam-e Jam Online. (2009). With maestro Mohammad Mousavi, professional Ney player: Few people pay attention to the Ney. Retrieved from https://jamejamonline.ir/fa/news/300737. (In Persian) Jørgensen, M., & Phillips, L. J. (2002). Discourse analysis as theory and method. SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781849208871. Mehr news agency. (2004). The Ney Festival is a rare and great event in music. Retrieved from https://mehrnews.com/xXtc. (In Persian) Najafi Maleki, A. & Pourghannad, S. (2004). The Ney, means or goal!. Retrieved from http://www.harmonytalk.com/id/505/. (In Persian) Najafi Maleki, A,. (2004). A report from the conference “A new perspective on the structure of the Ney”. Retrieved August 18, 2022, from http://www.harmonytalk.com/id/589. (In Persian) Najafi Maleki, A. (2007). Playing the Ney. Retrieved August 18, 2022, from http://www.harmonytalk.com/id/1030. (In Persian) Nasehpoor, P. (2005). Ney and Hassan Nahid from Nasehpour's point of view. Retrieved August 18, 2022, from http://www.harmonytalk.com/id/183. (In Persian) Nettl, Bruno. (1983). The study of Ethnomusicology: Twenty-nine Issues and Concepts. Illinois and Chicago: University of Illinois press. Pourghannad, S. (2018). A study of polyphonic discourses in the socio-cultural context of the Iranian music. Master’s thesis. Tehran University of Art, Tehran, Iran. (In Persian) Saba, A. (2010). Works by ostad Abolhassan Saba. Compact disk. Tehran: Mahoor. (In Persian) Sarvi, H. (2009). Analysis of musical discourses in contemporary Iran (1906-2006). Master’s thesis. Allame Tabataba’i University, Tehran, Iran. (In Persian) The centre fo the great Islamic encyclopedia. (2017). Interview with Hassan Nahid: I sacrificed myself for the sake of “Ney”. Retrieved August 18, 2022, from https://www.cgie.org.ir/fa/news/155357. (In Persian) URL1: HarmonyTalk.com
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |