
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 792 |
تعداد مقالات | 7,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,670,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,582,943 |
تحلیل فرایند ارتباطی موزههای هنر معاصر هوشمند با مخاطب «با تأکید بر فناوری واقعیت افزوده (AR)» | ||
پژوهشهای میانرشتهای هنر | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1403، صفحه 19-38 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.28958.1037 | ||
نویسنده | ||
محمد زریابی* | ||
کاندیدای دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
موزهها امروزه با برنامهها، وفاداری بازدیدکنندگان، تنوع و جذابیت برای عموم و نیز کیفیت ارزیابی میشوند. در فرایند ارتباط با بازدیدکننده، ابعاد گوناگون زیباییشناسی، یادآوری، تجربه منحصربهفرد حین بازدید حائز اهمیت است. در نتیجۀ تحولات تکنولوژیک سالهای اخیر، در زمینۀ موزهها نیز ویژگیهای فناورانه بهعنوان مزیت رقابتی در جهت مرتفعساختن اهداف و آرمانهای موزهها مطرح میشوند. در این راستا هدف پژوهش حاضر تحلیل فرایند ارتباطی موزههای هنر معاصر هوشمند با مخاطب براساس نظریۀ ارتباطی یاکوبسن و تبیین راهکارهایی برای ارتقای مقولۀ ارتباط و بهتبع آن تأثیرگذاری مطلوبتر است. پرسشی که در این پژوهش مطرح میشود این است که در جهت رشد و اعتلای هر یک از کارکردهای ششگانۀ نظریۀ ارتباطی یاکوبسن و پاسخگویی به نیازهای موزههای هنر معاصر، چه تدابیری را میتوان اتخاذ نمود. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای از طریق فیشبرداری است. تجزیهوتحلیل دادهها کیفی است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد در جهت رشد و اعتلای هر کدام از نقشهای ششگانۀ نظریۀ یاکوبسن و پاسخگویی به اعم نیازهای فرایند ارتباط، تدابیری را میتوان بهکار بست که بدین شرح است: 1. پیادهسازی زیرساخت فناوریهای جدید در کنار نمایشگاهها، برنامهها و تجربهها؛ 2. تلاش درجهت ایجاد ویژگیهای تعاملی و بهکارگیری بازدیدکننده بهعنوان عنصر فعال در حین بازدید؛ 3. لحاظ زمینههای اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی در محیط برنامه مبتنیبر واقعیت افزوده؛ 4. توجه به جنبۀ سرگرمی و جذابیت بصری چون محتوای رسانهای گرافیکی، انیمیشن و ویدئو در طراحی و اجرای AR؛ 5. تقویت و جایگزینی حسهای از دست رفته خصوصاً برای اقشار خاص؛ 6. رفع نیازهای بستر اینترنت، سختافزار، نیروی انسانی متخصص و پژوهشهای عملیاتی در حوزه واقعیتافزوده. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند ارتباط؛ موزههای هنر معاصر هوشمند؛ مخاطب؛ واقعیت افزوده | ||
مراجع | ||
Abbasinia, S.; Bahram Shotorban, B.; Rouhi, S. (2018). Improving the process of tourists visiting museums using augmented reality technology (case study: Constitutional House of Tabriz), the first international smart city conference; Challenges and strategies, 1-8. (In Persian) Ahmadi, B. (2021). From Pictorial signs to text; Toward the semiotics of visual communication.Tehran: Nashr-e Markaz. (In Persian) Audrey Chanakira, T.; Happonen, A. & Hasheela, V. (2023). An Applied Study of the Impact of Augmented Reality on Museum Experience: A Focus on Museums in Namibia, In book: Research Highlighs in Science and Technology, London :BP International. DOI: 10.9734/bpi/rhst/v8/5976C Azimifard, F. (2012). A Descriptive Dictionary of Semiotics, Tehran: Scientific Publications. (In Persian) Carmigniani, J.; Furht, B.; Anisetti, M.; Ceravolo,P.; Damiani, E.; & Ivkovic, M. (2011). Augmented reality technologies, systems and applications, Multimedia Tools and Applications, (51), 341 – 377. Chandler, D. (2017). The Basics Semiotics, translated by Mehdi Parsa. Tehran: Soore Mehr Publications. (In Persian) Cresswell, J. W. (2021). Research plan; Quantitative, qualitative & Mixed Methods Approaches (A. Kiamanesh & M. Danaye Tous, Trans.).Tehran: Jahād-e Dāneshgāhi. (In Persian) Ding, M. (2017). Augmented Reality in Museums, Pittsburgh: Arts Management & Technology Laboratory. Fakouhi, N. (2023). Modern culture and media. Tehran: Hamshahri publication. (In Persian) Fernandes, N. & Casteleiro-Pitrez, J. (2023). Augmented Reality in Portuguese Museums: A Grounded Theory Study on the Museum Professionals’ Perspectives, Multimodal Technol. Interact, (87). 1 – 24. DOI: 10.3390/mti7090087 Gorji, E. & Barkhordari, S. (2009). Basics of Research Methodology in Social Sciences, Tehran: Saless Publication. (In Persian) Guiraud, P. (2020). Semiotics, translated by Mohammad Nabavi, Tehran: Agah Publishing House. (In Persian) Güner, A. & Erim Gülaçtı, İ. (2020). The relationship between social roles of contemporary art museums and digitalization, 10th International Symposium on Graphic Engineering and Design, 677 – 683. DOI: 10.24867/GRID-2020-p77 Halidi, M. & Hasan, R. (2014). language, context and text; Dimensions of language from the perspective of social semiotics, Tehran: Siahroud Publications. (In Persian) Hibetolehpour, Z. & Mehralizadeh, Y. (2023). Intelligentization of industries in the shadow of the effects of the fourth industrial revolution and digital transformation, the first national conference of the Internet of Things with a focus on industry and agriculture, 1-12. (In Persian) Inzerillo, L. (2013). Augmented Reality: Past, Present, Future, The Engineering Reality of Virtual Reality, (2013), 1 – 15. DOI: 10.1117/12.2001833 Islek, D., Bicen, H. (2023). Determining Views on the Effectivity of Augmented Reality Applications in Museums, BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 14(3), 379 - 393. DOI: 10.18662/brain/14.3/480 Jacobsen, R. (2018). linguistics and poetics in the book of semiotics; Key articles, translated by Koroush Safavi, selected and edited by Amir Ali Najoumian, Tehran: Marvarid Publications. (In Persian) Jung, T.; Dieck, M. C. T.; Lee, H. & Chung, N. (2016). Effects of Virtual Reality and Augmented Reality on Visitor Experiences in Museum, Information and Communication Technologies in Tourism 2016, 621 – 635. DOI: 10.1007/978-3-319-28231-2_45 Karatay, A. & Karatay, A. (2015). Museum Technologies and Designing the Information with Augmented Reality, International Fine Arts Symposium (IFAS), 201 – 209. Karayilanoglu, G. & Arabacıoğlu, B. C. (2020). Digital Interactive Experiences in Contemporary Art Museums, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 10(4), 423 – 440. DOI: 10.7456/11004100/007 Karayilanoglu, G. (2019). Digital Transformation in Contemporary Art Museums with The Example of Barcelona Museum of Contomorary Art, 5th International Conference on New Trends in Architecture and Interior Design, 1 – 5. Kotler, P. (2016). Branding: From Purpose to Beneficence, <https://www.marketingjournal.org/brand-purpose-to-beneficence-philip-kotler/> accsses Date: 2023/02/05 Kljun, M.; Čopič Pucihar, K & Coulton, P. (2018). User Engagement Continuum: Art Engagement and Exploration with Augmented Reality, In book: Book cover Augmented Reality Art, Berlin: Springer. DOI: 10.1007/978-3-030-96863-2_18 Limon, M. (2018). Packing in Meaning: Applying Jakobson’s Model of Communication to Packaging Design, The American Journal of Semiotics, (34), 371-398. DOI: 10.5840/ajs201931448 Linask, L. (2018). Differentiation of language functions during language acquisition based on Roman Jakobson’s communication model. Sign Systems Studies, (46)4, 517- 537. DOI: 10.12697/SSS.2018.46.4.06 Martin, B. & Ringham, F. (2017). Descriptive dictionary of semiotics (M. Montazerqaem & Z. Asadi, Trans.). Tehran: Logos Publishing. (In Persian) Mahdizadeh, S. M. (2022). media theories; Common thoughts and critical views. Tehran: Hamshahri Publications. (In Persian) Mohammadiyan, M. & Asgari Dehabadi, H. (2012). Museum marketing; Strategies and Techniques. Tehran: Ketab Mehraban Publications. (In Persian) Mohseni Ahoei, I. (2010). New media and the new: computer game or playable media in the book of computer games; Collection of articles. Tehran: Hamshahri Publications. (In Persian) Moradi, F. & Sharifi, A. (2018). Designing a smart virtual museum system using virtual reality and augmented reality. the 5th International Computer Games Conference; Opportunities and Challenges, 1-10. (In Persian) Naji Bozorg, H. & Darvishi, M. (2022). The Role of Augmented Reality in Graphic Design of Shopping Terminals Navigation, Interdisciplinary Studies in Visual Arts, 1(1), 61-77. DOI: 10.22034/jisva.2022.333857.1011 (In Persian) Nojoumian, A. (2018). Semiotics. Tehran: Marvarid Publications. (In Persian) Oswald, L. R. (2012). Marketing Semiotics; Sign, Strategies, and Brand Value. Newyork: Oxford University Press. Pahlavan, F. (2011). An Introduction to Analysis of the Visual Elements of Logo. Tehran: Tehran University of Art Pub. (In Persian) Paliokas, I.; Patenidis, A.T.; Mitsopoulou, E.E.; Tsita, C.; Pehlivanides, G.; Karyati, E.; Tsafaras, S.; Stathopoulos, E.A.; Kokkalas, A.; Diplaris, S.; et al. (2020). A Gamified Augmented Reality Application for Digital Heritage and Tourism, Applied Sciences, 10(21), 1 – 18. DOI: 10.3390/app10217868 Panciroli, K.; Macauda, A. & Russo, V. (2018). Educating about Art by Augmented Reality: New Didactic Mediation Perspectives at School and in Museums, Proceedings, 9(1), 1 – 11. DOI: 10.3390/proceedings1091107. Poce, A.; Amenduni, F.; De Medio, C.; Valente, M. Rosaria Re, M. (2019). Adopting Augmented Reality to Engage Higher Education Students in a Museum University Collection: the Experience at Roma Tre University, Information, 10(12), 1 – 11. DOI: 10.3390/info10120373 Razi, A. (2017). Research methods and skills in literature and reference studies.Tehran: Fatemi Publications. (In Persian) Rezaei, F. & Amrai, B. (2020). Improving User Experience Using Multimedia Technologies in Design Museum, 6th International Conference on Computer Games; Opportunities and Challenges, 1-7. (In Persian) Riley, H. (2014). Channels of vision and the poetics of drawing: Strategies for teaching, Arts and Humanities in Higher Education, 13(3), 201 – 206. DOI: 10.1177/1474022213492442 Shahverdi, R., Vahidi Asl, M., Moradkhah, S., & Alikhani, P. (2023). Identify The Dimensions of The Impact of Augmented Reality Technology In Tourism And Museums: Emphasizing The "Tourist As Learner" Approach. Journal of Tourism and Development, 12(3), 23-42. doi: 10.22034/jtd.2022.345153.2623 Wang, C. & Zhu, Y. (2022). A Survey of Museum Applied Research Based on Mobile Augmented Reality, Computational Intelligence and Neuroscience, 2022 Aug 17, 1 – 22. DOI: 10.1155/2022/2926241 Wang, M. (2020). Linguistic Semiotics. Singapore: Peking University & Springer Nature Singapore Pte Ltd. Yazdani, A. (2012). Typography semiotics in Ardibehesht 3 book: selected articles of the third research call for graphic design. Tehran: Ketab Aban Publications. (In Persian) Zaryabi, M., & Abeddoust, H. (2022). Interpreting the Communication Process Between Teachers & Students in the Packaging Design Courses Based on Jacobson's Theory. Packaging Science and Art, 13(50), 1-16. DOR: 20.1001.1.22286675.1401.13.50.1.2 (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |