تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 709 |
تعداد مقالات | 6,683 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,232,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,340,939 |
مسئولیّت کیفری از نظرگاه اخلاق فضیلت | ||
پژوهشنامه حقوق کیفری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jol.2024.25615.2409 | ||
نویسندگان | ||
رحیم نوبهار* 1؛ کامران محمودیان اصفهانی2 | ||
1دانشیار گروه حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2استادیارگروه حقوق، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
ریشههای فلسفۀ حقوق کیفری فضیلتگرا را باید در فلسفۀ اخلاق فضیلت پیگیری نمود. نظریهپردازان این نحلۀ فکری بر این باورند که مفهوم توصیفی جرم بر اساس مفاهیم سهگانۀ اخلاق فضیلت(رذیلت، آکراسیا و آنکراتیا) شکل میگیرد؛ یعنی این مفاهیم اخلاقی بر «اساس» و «درجۀ» مسئولیّت کیفری تاثیرگذار هستند. پرسش این است که بر اساس مفاهیم فضیلتمحور، حوزۀ «مسئولیّت کیفری» چگونه تبیین میشود؟ هر دیدگاهی که در عرصۀ مسئولیّت کیفری اعمّ از «منشمحور» یا «عملمحور» اتخاذ شود، بر حوزۀ جرمانگاری نیز تاثیرگذار خواهد بود. برخی از فضیلتگرایان معتقدند که «منش» شرط لازم مسئولیت کیفری است؛ در مقابل، برخی دیگر از فیلسوفان حقوق کیفری در زمینۀ مسئولیت کیفری بر عنصر «رفتار» تأکید میکنند. این نوشتار با روش تحلیلی-انتقادی، نخست تأثیر مفاهیم سهگانۀ اخلاق فضیلت را بر مفهوم جرم بررسی کرده و سپس دلایلی علیه این موضع عرضه نموده است. همچنین این تحقیق استدلال میکند که ابعاد خطای اخلاقی سهگانه(رذیلت، آکراسیا و آنکراتیا) به عنوان یک «شرط لازم» در مفهوم «توصیفی» جرم تاثیری ندارند و حوزۀ جرمانگاری و اساس مسئولیت کیفری را نمیتوان صرفاً بر اساس مفاهیم منشی طراحی نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفۀ حقوق فضیلت؛ رذیلت؛ آکراسیا؛ آنکراتیا؛ شکوفایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |