تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 708 |
تعداد مقالات | 6,674 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,221,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,331,443 |
نواک میاننسلی در آوازهای سوزقوشماق نزد مجریانِ روستاهای حوزۀ فرهنگی سراب | ||
پژوهش های میان رشته ای هنر | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/ira.2024.26833.1012 | ||
نویسندگان | ||
حمید اسدشیر لنجوانی1؛ مریم قرسو* 2 | ||
1کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سوزقوشماق نام آوازهایی است که منحصراً توسط زنان در موقعیتهای مختلف با کلامی بداهه و بر بستری ملودیک خوانده میشود. حوزۀ پراکندگی این شیوۀ آوازخوانی، منطقۀ سراب و روستاهای اطراف آن در استان آذربایجانشرقی در شمال غربی ایران است. در میان زنان این منطقه، مرسوم است که در موقعیتهایی به شکل فردی یا جمعی، مانند شادمانی و عروسی، سوگواری، کارهای روزانه و موقعیتهای عاطفی خاص، ادراکِ حسی خود از آن موقعیت را با کلامی بداهه و بر یک بستر نغمگی ساده بسرایند. رویکرد اصلی در این مقاله، پس از معرفی این گونۀ بدیع و ناشناخته در میان آوازهای زنان در ایران، یک مسئلۀ بسیار قابل تأمل موسیقایی است. طبق پژوهشهای میدانی و پس از آوانگاری حدود هفتاد نمونه از این آوازها، مشاهده شد که با وجود دوری روستاها و محل زندگی راویانِ نمونههای گردآوریشده، تمامی آنها بر اساس الگوهای نغمگی مشابه و مشترک (11 الگوی نغمگی) و همچنین با نواکی واقع در گسترهایی مشخص آواز میخوانند؛ امری که در فرهنگهای شفاهی و بدون داشتن معیاری برای آواز خواندن بسیار منحصربهفرد است. در این مقاله، پس از معرفی چگونگی و ویژگیهای اجرایی آوازهای سوزقوشماق، یازده الگوی استخراج شده از آوانگاریها بررسی شدهاند. در این مقاله نشان داده شده است که گسترۀ آغاز و بسط نغمات در نمونههای گردآوری شده در روستاهای دور از هم، بسیار نزدیک و مشابه هستند. پرسشی که در اینجا مطرح بوده این است که چگونه این نواک در میان روستاهای دور از هم و در نسلهای متفاوت منتقل شده و به اشتراک گذاشته شده است. گردآوری اطلاعات علاوهبر مطالعات کتابخانهای، نمونه های جمعآوریشده در طی سفرهای پژوهشی و گفتوگو با آگاهان محلی بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق میتوان گفت مردم در جایی هویت خود را به اشتراک میگذارند که در موسیقی و ویژگیهای آن قابل مشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آوازهای بداهه؛ زنان؛ سوزقوشماق؛ مسئلۀ تغییرات در موسیقی؛ سراب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 |