| تعداد نشریات | 32 |
| تعداد شمارهها | 813 |
| تعداد مقالات | 7,875 |
| تعداد مشاهده مقاله | 36,592,711 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,296,444 |
بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی | ||
| مدیریت و توسعه ورزش | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 2، تیر 1392، صفحه 73-89 اصل مقاله (459.53 K) | ||
| نویسندگان | ||
| رحیم رمضانینژاد؛ مهرعلی همتینژاد؛ کاظم هژبری* | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اولویت درس تربیتبدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی بود. روششناسی: جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی مقطع راهنمایی شهر رشت (20776 نفر) و والدین آنها بودند که 400 نفر از دانشآموزان (209 دختر و 191 پسر) و به همین تعداد نیز از والدین به صورت تصادفی جزء نمونۀ پژوهش قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامۀ محققساختهای با هفتاد سوال تنظیم شد که پس از مصاحبه و اعمال نظرات تخصصی 10 نفر از استادان دانشگاهی و 10 نفر از دبیران باتجربۀ تربیتبدنی به سی سوال کاهش یافت و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد (75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، یومنویتنی و ویلکاکسون و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0 ≤ p انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشآموزان و والدین درس تربیتبدنی در میان ده درس بهترتیب در اولویتهای ششم و هفتم قرار داشت، البته این تفاوت معنیداری نبود. همچنین دانشآموزان پسر و دختر بهترتیب این درس را در اولویت چهارم و ششم قرار دادند و این تفاوت معنیدار بود. تفاوت جایگاه این درس در بین دانشآموزان پایههای مختلف نیز معنیدار نبود. نتیجهگیری: جایگاه نسبتاً پایین درس تربیتبدنی از دیدگاه والدین و دانشآموزان دختر لزوم ارایۀ آگاهیها، تشریح اهداف، برنامهها و فواید درس تربیتبدنی برای والدین و فراهم آوردن محیطی راحت و لذتبخش، فارغ از تنش بههمراه فعالیتهایی جالب و سرگرمکننده و متناسب با خواست و علایق دانشآموزان دختر را ضروری میسازد. واژههای کلیدی: اولویتبندی دروس، انتخاب دانشآموز، موقعیت درس تربیتبدنی. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اولویتبندی دروس؛ انتخاب دانشآموز؛ موقعیت درس تربیتبدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,963 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,194 |
||