
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 792 |
تعداد مقالات | 7,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,670,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,582,976 |
توسعه منحنی های شکنندگی و ارزیابی مقادیر حالات حدی عملکرد لرزه ای پل بهینه بتن مسلح با عرشه نیمه جداسازی شده | ||
تحقیقات بتن | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 35، مهر 1400، صفحه 49-60 اصل مقاله (946.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22124/jcr.2021.18785.1479 | ||
نویسندگان | ||
حمید گنجه ای1؛ پنام زرفام* 1؛ محسن غفوری آشتیانی2 | ||
1گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در تحقیق قبلی، بهینه سازی بر اساس الگوریتم های ژنتیک در مورد مشخصات طراحی جداسازها و پایه بتن مسلح یک پل معروف چند دهانه بزرگراهی انجام شد و پل بهینه شده با عرشه نیمه جداسازی شده پیشنهاد شد. در این تحقیق، با استفاده از تحلیل دینامیکی فزاینده، با انتخاب دو مورد تغییرمکان عرشه نیمه جداسازی شده و تغییرمکان جداساز یا کرنش برشی جداساز، اقدام به تعیین منحنی های تحلیل دینامیکی فزاینده، تحت اثر شتاب نگاشت های حوزه دور پیشنهاد شده در FEMA P695 شده است. سپس، ضمن اجرای تحلیل شکنندگی بر اساس نتایج تحلیل دینامیکی فزاینده، منحنی های شکنندگی برای تغییرمکان عرشه نیمه جداسازی شده و تغییرمکان جداساز یا کرنش برشی جداسازها در دو وضعیت زلزله طولی و عرضی پل تعیین شد. با توجه به این منحنی ها، مقادیر مربوط به حالات حدی عملکردی برای فروریزش یا خرابی سازه ای، ایمنی جانی، خرابی متوسط و قابل تعمیر، خرابی کم و اولین تسلیم تعیین و پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پل با عرشه نیمه جداسازی شده؛ تحلیل دینامیکی فزاینده؛ منحنی شکنندگی؛ یاتاطاق هسته سربی | ||
مراجع | ||
[1] Vamvatsikos, D., and Cornell, C. A. (2002). “Incremental dynamic analysis.” Earthquake Engineering and Structural Dynamics., 31(3), 491–514.
[2] Karim, K.R., and Yamazaki, F. (2001). “Effect of earthquake ground motions on fragility curves of highway bridge piers based on numerical simulation.” Earthquake Engineering and Structural Dynamics., 30, 1839–1856.
[3] Zhang, J., and Huo, Y. (2008). "OPTIMUM ISOLATION FOR HIGHWAY BRIDGES USING FRAGILITY FUNCTION METHOD ". The 14th world Conference on Earthquake Engineering (14WCEE), October 12-17, 2008, Beijing, China.
[4] Rahman Bhuiyan, A., and Shahria Alam, M. (2012). "Seismic Fragility Assessment of a Multi-span Continuous Highway Bridge Isolated by Shape Memory Alloy Restrainer and Lead Rubber Bearing". The 15th world Conference on Earthquake Engineering (15WCEE), 2012, Lisboa, Portugal.
[5] Aguirre, J.J., and Almazan, J.L. (2015). “Damage Potential reduction of optimally passive-controlled nonlinear structures.” Engineering Structures., 89(2015), 130–146.
[6] Han, R., Li, Y., and van de Lindt, J. (2014). “seismic risk of base isolated non-ductile reinforced concrete buildings considering uncertainties and mainshock-aftershock sequences.” Structural Safety., 50, (2014) 39–56.
[7] Yang, C.W., Werner, W., and DesRoches, R. (2015). “Seismic fragility analysis of skewed bridges in the central southeastern United States.” Engineering Structures., 83(2015), 116–128.
[8] Ramanathan, K., Padgett, J.E., and DesRoches, R. (2015). “Temporal evolution seismic fragility curves for concrete box-girder bridges in california.” Engineering Structures., 97(2015), 29–46.
[9] Siqueira, G.H., Sanda, A.S., Paultre, P., and Padgett, J.E. (2014). “Fragility curves for isolated bridges in eastern Canada using experimental results.” Engineering Structures., 74(2014), 311–324.
[10] Jamie E. Padgett, J.E., and DesRoches, R. (2008). “Methodology for the development of analytical fragility curves for retrofitted bridges.” Earthquake Engineering and Structural Dynamics., 37(8), 1157–1184.
[11] Olmos, B.A., Jara, J. M., and Roesset, J. M. (2010). “Effects of isolation on the seismic response of bridges designed for two different soil types.” Bulletin of Earthquake Engineering, 9(2):641-656.
[12] FEMA P695, “Quantification of Building Seismic Performance Factors”. FEDERAL EMERGENCY MANAGEMENT AGENCY., (June 2009).
[13] Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER), 325 Davis Hall, University of California, Berkeley, CA 94720-1792.
[14] Bryant G. Nielson, Analytical Fragility Curves for Highway Bridges in Moderate Seismic Zones, Georgia Institute of Technology, 2005
[15] AASHTO, LRFD Bridge design specifications. 1998, American Association of State Highway and Transportation Officials: Washington, D.C. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 997 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 734 |