تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 2,561 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,858,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,079,098 |
گونهشناسی بومیسرودهای ایران | ||
ادب پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 7 و 8، بهار 1388، صفحه 143-170 اصل مقاله (307 K) | ||
نویسندگان | ||
حسن ذوالفقاری ![]() | ||
چکیده | ||
بومیسرود به اشعاری گفته میشودکه شاعران محلّی با استفاده از فرهنگ، وازگان و درونمایههایبومی منطقۀ خود آن را میسرایند. این ترانهها در ادبیات شفاهی اهمیّت ویژهای دارند؛ زیرا ما را با مفاهیم و اندیشههای متعالی آنان آشنا می سازند. بومیسرودها در حوزۀجغرافیای فرهنگی ایران بزرگ تنوع و گوناگونی فراوانی دارند. امیری، تبری، طالبا، نجما، کتولی، حقانی، سوتخوانی ، شرفشاهی، چهاردانه، کیلالی و لاکو؛واسونک، شربه، شروه، حاجیانی، فایزخوانی، شنبهای، کلهفریاد، دوبیتی، چهاربیتی، سرحدی، سرصوت، فریاد، نوا، فراقی، عاشقانه، شعردلبر، شعرجاهلی، حقیقی، سهخشتی، گورانی، بیت، نوول، فهلویات، هوره، حیران، لاوک و چهار لنگی، بایاتی، عاشیقی، آغی، باغلاما، قوشما، لایلالار، جیغالی، سالاما، الفلام، قایتارما، دیل ودؤئمز، لیکو، شیر، زهیرک، کردی و سیتک، تنها بخشی از بومیسرودها هستند که ضروری است تا پیش از نابودی آنها شناخته و گونهشناسی شوند. در این مقاله پس از تبیین، پیشینه و تعریف بومیسرود، تاریخچه، ارزشها و ویژگیهای آن ارائه میشود، سپس بومیسرودهای برجستۀمناطق مختلف ایران از نظر حوزۀ جغرافیایی، وجه تسمیه، قالب، زیباییشناسی، محتوا و درونمایه بررسی و طبقهبندی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات شفاهی؛ بومیسرود؛ فولکلور؛ درونمایه؛ وزن هجایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Typology of Iranian Aboriginal Songs | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Zolfaghāri؛ Leilā Ahmadi | ||
چکیده [English] | ||
Aboriginal songs that take advantage of local culture, language and themes, are of great importance in oral literature because they familiarize the readers with the elevated concepts and ideas of a specific region. In the vast cultural area of Iran, the aboriginal songs benefit from a great variety and multiplicity: Amiri, Tāheri, Tālema, Najmā, Catooli, Haqāni, Soot khāni, Sharafshāhi, Chehārdāneh, Keylāee and Lāko, Sharbeh, Sharveh, Hājiāni, Fayezkhāni, Shanbehee, Dobeyti, Chehārbeyti, Sarhaddi, Sarsowt, Faryād, Navā, Farāghi, Asheqāneh,… are just a part of these songs which must be collected, identified and categorized before being metamorphosed into the vrersions of a dominant culture. This article firstly, through studying the historical backgrounds of the aboriginal songs, defines their characteristics, and secondly investigates and clarifies the songs of various parts of Iran considering their geographical districts, appellation, form, esthetic aspects, subject and theme. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
oral literature, aboriginal songs, interior monologue, folklore, theme | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 715 |
||